Po przełomie 1989 roku, gdy otworzyły się granice między Polską a światem zachodnim, a Rzeczpospolita i Izrael nawiązały stosunki dyplomatyczne, do naszego kraju zaczęły przyjeżdżać z jednej strony dziesiątki tysięcy żydowskiej młodzieży, a z drugiej liczne grupy odwiedzające miejsca związane z życiem swoich przodków. Polska pozostaje miejscem niezwykle ważnym na żydowskiej mapie świata – nie tylko ze względu na liczne związki rodzinne, ale także jako miejsce, gdzie dokonała się Zagłada.
Podróże do Polski często są emocjonalnie wyczerpującym wyzwaniem dla żydowskich gości. O tych powrotach do Polski, do miejsc związanych z ich rodzinną historią, powstały już książki i sztuki, filmy dokumentalne, nie mówiąc o artykułach prasowych i prywatnych opowieściach o tym, jak było. Te relacje często wspominają problemy komunikacyjne i poczucie wyobcowania, towarzyszącym gościom poszukującym jakichkolwiek informacji o swoim miejscu pochodzenia i losach tych członków ich rodzin, którzy zostali w Polsce. Opisują także niejednoznaczne i trudne emocje towarzyszące obserwowaniu tego, co stało się przez powojenne lata ze śladami pozostawionymi przez niegdyś kwitnące żydowskie społeczności.
W tym samym momencie, po zmianie systemu politycznego, ekonomicznego i społecznego, i otworzeniu się nowych możliwości zapewnianych przez demokratyczne państwo, po dekadach peerelowskiego „zamrożenia” wszystkich tematów związanych z polsko-żydowską przeszłością, Polacy i Polki rozpoczęli trudny i długotrwały proces mierzenia się z własną, nieraz niezwykle skomplikowaną historią. Zdając sobie sprawę z tego, jak znacząca część dziejów polsko-żydowskich relacji zniknęła bądź została usunięta ze zbiorowej pamięci, starają się na powrót odbudować mosty między współczesnością a Polską przeszłości. W tym poczuciu, że ważne więzi łączące Polskę z polskimi Żydami zostały przecięte, wiele Polek i Polaków nieżydowskiego pochodzenia działa na rzecz przywrócenia pamięci o Żydach, którzy zginęli podczas Zagłady i stara się nawiązać nowe więzi ze współczesną żydowską wspólnotą: tą niewielką tutaj w kraju, i tą znacznie liczniejszą zagranicą.