• Co nowego

    w Forum Dialogu?

Forum Dialogu rozwija ofertę przeznaczoną dla nauczycieli zajmujących się nauczaniem o historii Żydów w Polsce. Organizujemy szkolenia i seminaria, które mają poszerzyć ich wiedzę oraz zasób narzędzi edukacyjnych dotyczących tego tematu.

Podczas seminarium online „Kto napisze naszą historię – nauczanie o dziedzictwie polsko-żydowskim” gościliśmy nauczycieli i nauczycielki z województwa łódzkiego. Wspólnie zastanawialiśmy się jak używać filmu „Kto napisze naszą historię” w klasie, a także jak mówić o historii i kulturze polskich Żydów stawiając na jednostkowe, lokalne doświadczenia. Uczestnicy przy wsparciu prowadzących mieli okazję poszukać materiałów z Archiwum Ringelbluma, a także innych archiwów dotyczących konkretnie ich miejscowości lub najbliższych okolic. Ważnym punktem seminarium było spotkanie z praktykiem – Mirosławem Skrzypczykiem, nauczycielem i Liderem Dialogu ze Szczekocin, który opowiedział o tym, jak widzi misję szkoły: jako miejsca, które jest katalizatorem zmiany w miejscowości, także w obszarze pamięci o dziedzictwie żydowskim.

Zorganizowaliśmy także szkolenie skierowane do nauczycieli z całej Polski, które dotyczyło korzystania z dostępnych online archiwów gromadzących zbiory dotyczące historii Żydów. Szkolenie poprowadziła Julia Machnowska – historyczka specjalizująca się w kwerendach archiwalnych, a także koordynatorka prowadzonych przez Forum Dialogu działań dla nauczycieli. Podczas warsztatu uczestnicy mieli okazję przyjrzeć się kolekcjom najważniejszych muzeów, archiwów i centrów informacyjnych w Polsce, Niemczech, Izraelu i Stanach Zjednoczonych. Dowiedzieli się więcej o tym, co można znaleźć w ich bazach, nie wychodząc z domu. Poznali możliwości dotarcia do przedwojennych fotografii, dokumentów, nagranych relacji, map, materiałów genealogicznych, które dzięki wirtualnym narzędziom są dostępne na wyciągnięcie ręki. Mamy nadzieję, że te narzędzia okażą się przydatne w edukacji młodzieży i angażowaniu jej w działania na rzecz przywracania pamięci o żydowskiej społeczności w ich miejscowościach.