Ireneusz Socha

Dębica

Ireneusz Socha - Lider Dialogu w Dębicy

„Polin” to dalszy ciąg „Sztetlach”. Na „Polin” Socha rozwija swoją metodę twórczą, konsekwentnie kontynuując wcześniejsze poszukiwania muzyczne i literackie. „Polin” to kompozycja z gatunku kolażu dźwiękowego – stworzona głównie przy użyciu próbkowania, sekwencjonowania i montażu studyjnego. Warstwa elektroniczna jest dopełniona partiami głosu, perkusji i akordeonu guzikowego. Utwór ma wyraźną budowę członową i składa się z 9 powiązanych ze sobą, płynnie następujących po sobie części: „Przyjście”, „Mowa nienawiści”, „Biłgoraj, czyli raj”, „To, co zostało”, „Nawiedzone pola”, „Szampan, dziewczyny i kabaret”, „Odwieczne pytanie”, „Dziś nie zasnę” oraz „Wyjście”. Części te tworzą niechronologiczną, surrealistyczną narrację osnutą na kanwie wydarzeń związanych z historią Żydów w Polsce. Utwór ma charakter eseju muzycznego, w którym autor chętnie i często sięga po cytaty dźwiękowe: m.in. próbki zaczerpnięte z nagrań utworów Szymona Laksa i Mariana Hemara oraz przemówienia Władysława Gomułki z 1968 r.

Te zmontowane są w taki sposób, aby umieszczenie ich w nieoczekiwanym kontekście tworzyło ich nowe znaczenia. Utwór zaprezentowany na tej płycie powstawał w latach 2004-2011. Najpierw jako czysto elektroniczny szkic dla potrzeb grupy Najduchy Jacka Podsiadły. Jeden z członów kompozycji – pod nazwą Marcowe demony – znalazł się na płycie „Radio Świetlicki”, dodatku do miesięcznika „Lampa” nr 2/2004. W swoim właściwym kształcie utwór został wykonany po raz pierwszy przez Ireneusza Sochę wraz z The Cracow Klezmer Band w klubie Alchemia 24 czerwca 2005 r. podczas 15. Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie. Alternatywna wersja utworu powstała na zamówienie Raphaela Rogińskiego i została zaprezentowana w jego instalacji dźwiękowej „Pamięć kamienic” na ul. Próżnej podczas 5. Festiwalu Kultury Żydowskiej „Warszawa Singera” w 2008 r.

Posłuchaj płyty „Polin”: http://mathka.bandcamp.com/album/polin