Katarzyna Łaziuk

Mińsk Mazowiecki

Katarzyna Łaziuk - Liderka Dialogu w Mińsku Mazowieckim

W dniach 28 września–2 października 2015 r. uczniowie GiLO im. Polskiej Macierzy Szkolnej brali udział w projekcie polsko-norweskiej wymiany młodzieży. Goście z Norwegii, młodzież i nauczyciele ze szkoły w Lundamo i Centrum Praw Człowieka z Falstad spędzili w Polsce kilka dni. Celem spotkania było wzajemne poznanie się, poznanie kultur i tradycji obu narodów, a spoiwem i motywem nadrzędnym spotkania była kultura żydowska. Udział w projekcie był możliwy dzięki współpracy szkoły z Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, beneficjentowi grantu norweskiego.

Choć nowej sytuacji towarzyszył początkowo niepokój, szybko udało się go pokonać dzięki warsztatom integracyjnym. W ramach wizyty gości wszyscy spotkaliśmy się z ambasadorem Norwegii.

Pamiątką spotkania jest wspólne zdjęcie. Uczestnicy projektu mieli okazję zwiedzić wystawę główną POLIN oraz wziąć udział w warsztatach historycznych.

Mimo tego, że goście zakwaterowani byli w warszawskim hotelu, jedną noc spędzili w domach naszych uczniów. Takie nieformalne spotkania są bowiem najlepszą okazją do wzajemnego poznania się.

Bardzo sympatyczna dla gości okazała się wizyta w naszym liceum. Zwiedzanie szkoły odbyło się w formie gry „Piękna tour”. Goście z Norwegii musieli wykonać różnorodne zadania, aby zdobyć informacje o szkole lub jej pracownikach. Swoją wiedzę mogli zweryfikować podczas quizu. Uczestniczyli także w lekcji języka angielskiego, która okazała się również lekcją polskiego i norweskiego. Norwedzy poznali też Mińsk Mazowiecki. Pierwszym punktem programu było zwiedzanie wystawy w MZM, a kolejnym spotkanie z panem wicestarostą Krzysztofem Płochockim. Gościom bardzo się spodobał Pałac Dernałowiczów i jego otoczenie. Burmistrz Marcin Jakubowski również znalazł czas na spotkanie z gośćmi.

Kilkudniowe spotkanie naszych uczniów z zaprzyjaźnioną szkołą w Norwegii zakończył wyjazd do Treblinki. Wspólna obecność młodych ludzi na miejscu zagłady Żydów sprzyjała wyciszeniu i refleksji nad trudną historią.