• Forum Dialogu

    Odbudowujemy więzi

Za nami semestr jesienny Szkoły Dialogu. Rozpoczęliśmy go stacjonarnymi warsztatami w połowie września, pełni radości, że edukatorzy i edukatorki Forum będą mogli przeprowadzić zajęcia z uczniami i uczennicami na żywo. Jednocześnie wciąż byliśmy gotowi (i bogatsi o doświadczenie zdobyte w poprzednim semestrze) do zmiany formuły na zdalną. Ostatecznie warsztaty odbywały się w formie hybrydowej. Projekty w ramach programu zrealizowali uczniowie i uczennice z 17 miejscowości z całej Polski.

Szkoły, których uczniowie i uczennice zrealizowali swoje projekty to:

  • Liceum Ogólnokształcące im. ks. Piotra Skargi w Szamotułach,
  • Szkoła Podstawowa im. Józefa Blizińskiego w Bóbrce,
  • Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Noblistów Polskich w Otwocku,
  • VII Liceum Ogólnokształcące im. Janusza Kusocińskiego oraz VIII Liceum Ogólnokształcące im. dra Emila Warmińskiego w Bydgoszczy (projekt realizowała grupa międzyszkolna),
  • Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Walerego Jędrzejewicza w Płońsku,
  • Szkoła Podstawowa nr 1 im. 3 Maja w Kaliszu,
  • I Liceum Ogólnokształcące im. Wacława Nałkowskiego w Wołominie,
  • Powiatowe Centrum Edukacji Zawodowej im. Zygmunta Puławskiego w Świdniku,
  • Zespół Szkół Zawodowych nr 1 im. 2 Warszawskiej Brygady Saperów i II Liceum Ogólnokształcące im. A. Frycza Modrzewskiego we Włodawie,
  • Społeczna Szkoła Podstawowa STO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Ireny Sendlerowej w Ciechanowie,
  • Publiczna Szkoła Podstawowa im. marszałka Józefa Piłsudskiego w Gidlach,
  • Europejskie Liceum Ogólnokształcące w Zgorzelcu,
  • Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Koronowie,
  • Szkoła Podstawowa w Wińsku,
  • Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Pawła II w Czersku,
  • II Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kasprowicza w Kutnie,
  • Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Edwarda Szylki w Ożarowie.

Gratulujemy!

Zadaniem każdej z grup projektowych było przygotowanie wycieczki pokazującej miejsca związane ze społecznością żydowską zamieszkującą niegdyś ich miejscowość. W zależności od możliwości i preferencji młodzież mogła przeprowadzić wycieczkę w przestrzeni rzeczywistej, zapraszając na nią wybraną przez siebie grupę lub stworzyć i opublikować wirtualną trasę, używając narzędzi cyfrowych. Poza tym obowiązkowym punktem, uczniowie i uczennice często decydowali się na liczne działania dodatkowe. Organizowali gry miejskie, pokazy filmowe, tworzyli wystawy, plakaty i prezentacje edukacyjne, angażowali się w upamiętnienia czy sprzątali cmentarze żydowskie. Rozmawiali z lokalnymi ekspertami i ekspertkami, historykami i historyczkami. Warto wspomnieć o ciekawych pomysłach kulinarnych – w jednej ze szkół zorganizowano kiermasz kuchni żydowskiej, do którego zaangażowano koła gospodyń wiejskich oraz osoby pracujące w szkolnej stołówce, w innej uczniowie i uczennice zadbali o poczęstunek z przysmakami żydowskimi (wiemy, że pojawiły się hamantasze i jabłka w miodzie) dla osób uczestniczących w wycieczce. Podejmowane działania często były dokumentowane w mediach społecznościowych oraz opisywane w lokalnych gazetach i dziennikach internetowych.

Ten semestr minął bardzo szybko i – pomimo niełatwych okoliczności związanych z pandemią – był owocny. Teraz czeka nas niełatwa praca nad oceną projektów i wyborem tegorocznych nominowanych i zwycięskich projektów, które ogłosimy podczas oficjalnego podsumowania Szkoły Dialogu 2021 wczesną wiosną. Nie możemy się doczekać!

Projekt współfinansowany przez Friends of the Forum, Conference on Jewish Material Claims Against Germany oraz osoby i instytucje wspierające nasze działania z Polski i zagranicy.


Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego z Funduszy EOG.