Warszawa

VII Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego

Szkoła Dialogu nie przypadkiem znalazła się w warszawskim Liceum im. Juliusza Słowackiego na Ochocie. Licealiści z klas o profilu kulturowo-religioznawczym co roku biorą udział w szeregu działań dotyczących wybranego wyznania, zwanych sesją. W roku 2013 uwaga uczniów poświęcona została właśnie historii i kulturze Żydów.

Drugoklasiści przywitali trenerki Forum Dialogu z dużą wiedzą na temat judaizmu. Chociaż wiele treści było już uczniom znanych, nie ustawali oni w odkrywaniu szczegółów. Wnikliwość licealistów przejawiała się w ich pytaniach – czym różni się język jidysz od hebrajskiego, jakie są zasady koszerności, jakie różnice można dostrzec między odłamami ortodoksyjnym i liberalnym w judaizmie.

Spacer po żydowskiej Pradze wzbudził wśród uczestników duże poruszenie. Widok placu zabaw na miejscu zburzonej synagogi praskiej przy ul. Jagiellońskiej czy stosów macew na bródnowskim cmentarzu żydowskim przy ul. Odrowąża zrodziły pytania i rozważania na temat odpowiedzialności za pozostawione dziedzictwo materialne innych kultur. Uczniowie zdecydowali się nawet pozostać po warsztatach na bródnowskim kirkucie aby samodzielnie odkrywać zachowane macewy. Najbardziej zaciekawił uczniów warsztat trzeci, czyli wycieczka po getcie. Wizyta w Żydowskim Instytucie Historycznym i możliwość porównania współczesnego widoku z archiwalnymi zdjęciami usystematyzowała wiedzę uczniów i po raz kolejny skłoniła do refleksji.

Pojawiło się na przykład pytanie o to, czy Żydzi zasymilowani pomagali Żydom ortodoksyjnym w nauce polskiego i polskiej kultury, co mogło ułatwić im przeżycie po stronie aryjskiej w razie udanej ucieczki z getta.

Szkoła Dialogu to dla licealistów z Ochoty oczywiście nie tylko znajomość historii żydowskiej. Uczniów interesuje współczesność i możliwość dalszego przekazania swojej wiedzy. Na etapie planowania projektu uczniowskiego rozważane było zrobienie akcji animacyjnej w mieście – przemarszu śladem murów getta ze światełkami w Chanukę. Uczniowie uznali jednak, że wolą działania bardziej nastawione na wiedzę, skierowane do wąskiej grupy i wpływające na sposób myślenia.

W ramach zorganizowanej w ich szkole sesji judaistycznej w grudniu 2013 roku absolwenci Szkoły Dialogu mogli zaprezentować to, czego doświadczyli w trakcie warsztatów.

Jak ważne było doświadczenie Szkoły dla dalszych działań uczniów ilustruje fragment listu jednej z uczestniczek:

„Chciałabym rozmawiać o różnicach kulturowych z innymi ludźmi i uważam, że dialog pomiędzy różnymi kulturami jest bardzo ważny. Dzięki uświadomieniu społeczeństwa można zapobiec wielu konfliktów, niedomówień. Człowiek z informacjami staje się jednostką bardziej świadomą i otwartą.”

Warszawa


Szkoła:
VII Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego
Uczniowie:
klasa IId o profilu humanistycznym
Nauczycielka:
Hanna Skierczyńska
Trenerki:
Anna Despons, Elżbieta Kwiecińska

Więcej informacji o Warszawie znajdziesz na stronie Wirtualny Sztetl

Darczyńcy

Dziękujemy Conference on Jewish Material Claims Against Germany (Claims Conference) za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu. Poprzez restytucję mienia ofiar Holokaustu, Claims Conference wspiera organizacje na całym świecie w działaniach edukacyjnych na temat Holokaustu oraz na rzecz zachowania pamięci o ofiarach Zagłady.

logo 2

Dziękujemy Friends of the Forum za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu.