| 2014 |
Kłobuck
Zespół Szkół nr 3 im. Kazimierza Kosińskiego
| 2014 |
Wyróżnienie na Gali Szkoły Dialogu 2014
Są młodzi, pełni idealizmu, energii, pewności siebie. Chcą zmieniać świat i działać, a nie siedzieć w dusznych klasach na wykładach. Albo inaczej. O wszystkim już słyszeli, nic ich nie dziwi, jednym ruchem kciuka mogą wszystko wyświetlić na ekranie, czym ich więc zainteresować? Jak uczyć w ciekawy sposób, angażując i ćwicząc przydatne w życiu umiejętności? Przebieg warsztatów w Kłobucku pokazuje, że Szkoła Dialogu jest odpowiedzią na wiele z tych pytań.
Na ulice miasta wyszli z kamerą. Pytali mieszkańców, czym jest mykwa, kirkut i jarmułka, jak świętuje się szabat i gdzie w Kłobucku istniało getto. „Wyniki były przeciętne” – stwierdzili uczniowie – „Wtedy byliśmy już pewni, że nasz udział w projekcie ma sens”.
Projekt w ramach Szkoły Dialogu realizowany jest samodzielnie przez uczniów po serii warsztatów z trenerami Forum Dialogu. Nikt nic uczniom nie narzuca, nie rozdziela zadań, nie wystawia ocen ani uwag. Trenerzy są dla uczestników warsztatów wsparciem i inspiracją, ale pomysły i ich realizacja to dzieło uczniów.
„Realizacja projektu sprawiła, że efektami naszej pracy mogliśmy się podzielić z uczniami naszej szkoły, a także z lokalną społecznością” – pisała jedna z uczennic. „Zdobyliśmy wiele wiadomości ogólnych na temat Żydów, ich historii, religii, obyczajów, a także wiedzę o naszych kłobuckich żydowskich sąsiadach: gdzie mieszkali, czym się zajmowali, jak żyli i jak ginęli… dosłownie i z ludzkiej pamięci” – opowiadali po warsztatach licealiści.
Żydzi zamieszkiwali Kłobuck od XIX w. Zajmowali się głównie handlem i drobnym rzemiosłem. W mieście istniała szkoła żydowska, synagoga, mykwa oraz cmentarz. Gmina dysponowała też izbą dla przejezdnych Żydów. Przed wojną Żydzi stanowili około 27 proc. ogółu mieszkańców. W pierwszych dniach II wojny światowej wojska niemieckie zajęły Kłobuck, miasto wcielono do Rzeszy. W roku 1941 Niemcy utworzyli w Kłobucku getto. W czerwcu mieszkańców getta wywieziono do obozu zagłady Auschwitz-Birkenau. Wojnę przetrwało około 100 osób.
W ramach przygotowań do projektu, uczniowie spotkali się z p. Andrzejem Brzózką, pasjonatem i znawcą historii Kłobucka. Dyskutowali na temat stosunków polsko-żydowskich, antysemityzmu, wielokulturowości. Przygotowując projekt, sięgali do różnorodnych źródeł, spędzali czas w archiwach i bibliotekach, rozmawiali z najstarszymi mieszkańcami Kłobucka, zwrócili się do szkół, urzędów i parafii. Do zadania podeszli profesjonalnie: wypracowali logo wydarzenia, zaprojektowali plakaty, przygotowali prezentację multimedialną, nagrali audycję i filmy dokumentujące ich pracę.
4 grudnia nadszedł wielki dzień. Od rana uczniowie szykowali salę na przyjęcie gości w ramach Dnia Żydowskiego. W szkolnej sali gimnastycznej stoły uginały się pod ciężarem potraw: był hummus, zupa cebulowa, śledzie i rugelach. Po wysłuchaniu audycji o miejscowych Żydach i podwójnej tożsamości, goście wyruszyli na wycieczkę śladami kłobuckich Żydów. Odwiedzili Rynek, wokół którego koncentrowało się dawniej żydowskie życie, ul. Wały, gdzie podczas okupacji funkcjonowało getto, miejsce po dawnej synagodze i łaźni. Ostatnim punktem wyprawy był kirkut – jedyny materialny ślad po żydowskiej ludności. Wszyscy uczestnicy wysłuchali mini wykładu m.in. o znaczeniu symboli umieszczonych na macewach.
Po powrocie do szkoły zaprezentowano wystawę „Przypomnieć Zapomnianych”. Uczniowie pokazali na niej prawdziwe perełki: wykaz nazwisk uczniów z przedwojennych szkolnych ksiąg oraz prace plastyczne, którymi przybliżyli postaci żydowskich sąsiadów. Ukoronowaniem dnia był wspólny poczęstunek. Przegryzając żydowskie słodkości, goście zapoznawali się z przepisami kulinarnymi po polsku i w jidysz. Była też nauka żydowskich tańców. Na koniec przedstawiciele szkolnych grup otrzymali nagraną audycję i prezentację. Dla nieobecnych licealiści ze „Skorupki” przygotowali plan wycieczki ze szczegółowymi informacjami do pobrania w PDF-ie.
Łącznie w wydarzeniu udział wzięło blisko 200 osób: uczniowie gimnazjów i szkoły podstawowej, mieszkańcy Kłobucka, zaprzyjaźniony historyk p. Andrzej Brzózka oraz wicestarosta p. Maciej Biernacki. „Warsztaty zmotywowały naszą grupę do poznania historii Kłobucka, która jest bardzo ciekawa. Myślę, że większość z nas do niedawna nie wiedziała nic o historii naszej miejscowości” – mówi Agnieszka, uczennica z Kłobucka. „Idąc miastem, mogę przymknąć oczy i wyobrazić sobie, jak było kiedyś… synagoga, żydowskie domy, dzielnice” – dodaje jeden z uczestników.
Szkoła:
Zespół Szkół nr 3 im. Kazimierza Kosińskiego
Wyróżnienie:
Wyróżnienie na Gali Szkoły Dialogu 2014
Uczniowie:
klasy I–III
Nauczycielka:
Jadwiga Mrożek-Myszkowska
Ekspert:
Andrzej Brzózka
Trenerki:
Małgorzata Kruszewska, Maria Pawlak
Dziękujemy Conference on Jewish Material Claims Against Germany (Claims Conference) za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu. Poprzez restytucję mienia ofiar Holokaustu, Claims Conference wspiera organizacje na całym świecie w działaniach edukacyjnych na temat Holokaustu oraz na rzecz zachowania pamięci o ofiarach Zagłady.
Dziękujemy Friends of the Forum za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu.