Tarczyn

Liceum Ogólnokształcące im. Ireny Sendlerowej

Informacje, które zebrali uczniowie z Tarczyna, są tak obszerne, że tworzą materiał na książkę. To kilkadziesiąt stron w edytorze tekstu i dwie prezentacje. Dzięki warsztatom Szkoły Dialogu stali się ekspertami w zakresie żydowskiego dziedzictwa swojego miasta, do tego stopnia nawet, że byli w stanie poprawić błędne informacje znajdujące się na Wirtualnym Sztetlu, największym portalu dokumentującym historię żydowską w Polsce. „Publikacja pokazuje nasze radości z pracy, ale i trudności, które napotkaliśmy. Dokumentuje przemianę, która zaszła nie tylko w naszym mieście, ale – śmiało możemy powiedzieć – także w nas samych. Wszyscy podczas tej pracy poznaliśmy lepiej historię naszego miasteczka, ale także, a może przede wszystkim – poznaliśmy siebie samych” – napisali we wstępie.

Wcześniej, podczas warsztatów Szkoły Dialogu, poznawali kulturę i historię żydowską. Uczyli się pracy w grupie, konstruktywnej dyskusji, planowania i organizacji. Podczas trzeciego spotkania udali się z trenerkami Forum Dialogu, Eweliną Bartosik i Karoliną Jastrzębską-Mitzner, na tarczyński kirkut. Cmentarz znajduje się w opłakanym stanie, widok fragmentów macew pośród gór śmieci wstrząsnął uczniami. Jedna z licealistek, Ola, zauważyła na ziemi przedmiot ozdobiony czterema gwiazdami Dawida.

Być może ten fragment walizki lub garderoby – trudno znalezisko bowiem zidentyfikować – nie jest jedynym przedmiotem, który pozostał po żydowskiej społeczności Tarczyna?
Żydzi mieszkali w Tarczynie od końca XVIII lub początku XIX w. Handlowali bydłem i zbożem, pracowali w warsztatach i składach. Bornsztajnowie mieli młyny, Walensztajnowie kuźnie. Tutaj podróżni w drodze do Warszawy lub Krakowa zatrzymywali się, by zmienić konie, odpocząć, posilić się w karczmie. Obok dzisiejszej poczty p. Nutkowa miała sklep bławatny, nieopodal p. Berselik prowadził sklep monopolowy, a p. Gidalie piekarnię. W czasach przedwojennych na wakacje do dziadków przyjeżdżała Irena Sendlerowa, p. Feuerstein prowadził warsztat szewsko-cholewkarski, a przy ul. Błońskiej 10 mieszkała rodzina Chaimów.
Przed wojną Żydzi stanowili 60 proc. ogółu mieszkańców. Na początku 1941 r. wszyscy zostali przewiezieni do warszawskiego getta. Wkrótce potem większość zginęła w obozie zagłady w Treblince. Córka p. Feuersteina przeżyła, rodziców jednak już nigdy nie zobaczyła. Najstarszy syn państwa Chaimów uciekł z Tarczyna dwa dni przed wywózką do getta, najmłodszego przechowano w wiejskim gospodarstwie . O ich losach mogą dokładnie opowiedzieć tarczyńscy licealiści.

fot. Ewelina Bartosik, Karolina Jastrzębska-Mitzner

W czasie zbierania materiałów do publikacji i wycieczki śladami tarczyńskich Żydów dużej pomocy udzielił uczniom miejscowy historyk p. Zbigniew Budnicki. Udostępnił im publikacje i przedwojenne fotografie, dzięki czemu przygotowali wystawę prezentującą przedwojenne miejsca związane z historią społeczności żydowskiej w Tarczynie. Zestawili je ze współczesnymi zdjęciami, by pokazać zmianę, która zaszła, wyrwę zrobioną w tarczyńskiej społeczności i w architekturze, a także w pamięci miasta, Pięcioosobową grupą udali się na spacer po mieście, by zapytać mieszkańców Tarczyna o żydowską historię miasta. Byli w sklepie i w siedzibie Straży Miejskiej, rozmawiali z przechodniami i bezdomnym, który o tarczyńskich Żydach wiedział najwięcej. „Sonda była dla nas wyjątkowo trudna. Spotkaliśmy się z wieloma osobami, które nie chciały udzielić wywiadu. Okazało się, że bardzo duża grupa mieszkańców Tarczyna nie zna historii naszego pięknego miasta” – opowiadają uczniowie. Swoim rozmówcom rozdawali ulotki ze słowami Zbigniewa Herberta: „Naród, który traci pamięć, traci sumienie.”
Znalazły się jednak osoby, które o swoich dawnych sąsiadach opowiadały chętnie.

Uczniowie przeprowadzili wywiad z p. Reginą Kaniewską i wspomnianym już p. Zbigniewem Budnickim. Usłyszeli o getcie w Tarczynie, ogrodzonym drutem kolczastym, tam gdzie teraz bloki osiedla Ustronie. O wywózkach ciężarówkami, o tym że Żydzi już nigdy nie wrócili… O rozbiórce mykwy „w czynie społecznym” i o znajomości z Ireną Sendlerową.
W ramach działań poprzedzających wycieczkę zaprojektowali jeszcze promujący ją plakat „Szlakiem wspomnień o dawnym Tarczynie”, przygotowali prezentacje o żydowskim Tarczynie, a na koniec pożyczyli nagłośnienie od księdza. 30 listopada wraz z zaproszonymi gośćmi ruszyli w końcu w drogę. Obejrzeli miejsce po szkole żydowskiej i domu rabina. Byli tam, gdzie dawniej stała mykwa i synagoga. Udali się na rynek i w miejsce, gdzie Niemcy utworzyli getto. Opowiadali zebranym, co tu było kiedyś i czemu prawie nic z tego nie zostało. Po wycieczce napisali: „Jesteśmy zadowoleni i dumni z tego, co udało nam się wydobyć na światło dzienne. Odkryliśmy swoje miasto, wzbogaciliśmy wiedzę, lepiej poznaliśmy siebie, nawiązaliśmy ciekawe kontakty.”

Przynależąc do grupy mającej zadanie odnalezienia historii rodzin żydowskich żyjących w moim mieście, byłam pełna zaskoczenia, jakie losy ich spotkały. Czytając to, czuło się pełne uczuć świadectwo historii.

Uczestniczka warsztatów

O wiele więcej zdołałam się nauczyć o Żydach na tych warsztatach niż na lekcjach historii.

Uczestniczka warsztatów

Teraz inaczej postrzegam na przykład moją drogę do szkoły, do kościoła. Wiem, gdzie kiedyś mieszkali Żydzi, gdzie spędzali czas wolny. Dowiedziałam się, że w miejscu, gdzie mieszkam, istniało getto.

Natalia, uczestniczka warsztatów

Warsztaty te w dużej mierze odmieniły moją opinię o społeczności żydowskiej. Dzięki nim wiele zrozumiałam, skłoniły mnie one do dłuższej refleksji nad ich przeszłością. Zrezygnowałam z postawy antysemickiej i stałam się bardziej otwarta na inną kulturę.

Magda, uczestniczka warsztatów

Tarczyn

Szkoła:
Liceum Ogólnokształcące im. Ireny Sendlerowej
Wyróżnienie:
Wyróżnienie na Gali Szkoły Dialogu 2015
Uczniowie:
klasy I i II
Nauczycielka:
Anna Krupa
Trenerki:
Ewelina Bartosik, Karolina Jastrzębska-Mitzner

Więcej informacji o Tarczynie znajdziesz na stronie Wirtualny Sztetl:

Darczyńcy

Dziękujemy Conference on Jewish Material Claims Against Germany (Claims Conference) za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu. Poprzez restytucję mienia ofiar Holokaustu, Claims Conference wspiera organizacje na całym świecie w działaniach edukacyjnych na temat Holokaustu oraz na rzecz zachowania pamięci o ofiarach Zagłady.

logo 2

Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.

Obywatele

Dziękujemy Friends of the Forum za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu.

FOF właściwe