| 2014 |
Wyszogród
Zespół Szkół im. Jana Śniadeckiego
| 2014 |
Wyszogród. Jedno z najstarszych miast nie tylko Mazowsza, ale i Polski. Żydowscy kupcy i rzemieślnicy odgrywali istotną rolę w jego rozkwicie jeszcze w XV i XVI w, ale wojny, zarazy i kryzysy gospodarcze w późniejszych wiekach, a także wielki pożar w 1801 r. mocno doświadczyły wszystkich mieszkańców miasta.
W międzywojniu w Wyszogrodzie mieszkało 4297 osób, z czego ponad połowa, bo 57 proc., to byli Żydzi. Angażowali się w lokalną politykę, mieli swoich przedstawicieli w Radzie Miasta, Leibish Gemach był zastępcą burmistrza. Funkcjonowała tu samodzielna gmina żydowska. Stał murowany budynek synagogi projektu Dawida Friedlandera. Potem przyszła wojna, a Żydów z Wyszogrodu spotkał tragiczny los.
Co o wyszogrodzkich Żydach wiedzą obecni mieszkańcy miasta, młodzież? Co wiedzą o rodzinie Kronenbergów czy o Nahumie Sokołowie, przywódcy i ideologu ruchu syjonistycznego, pisarzu, tłumaczu, pionierze hebrajskiego dziennikarstwa? Czy potrafią wskazać granice getta? Miejsce, gdzie stała synagoga?
Młodzież z Zespołu Szkół w Wyszogrodzie wiedzę o żydowskiej społeczności miasta miała znikomą. Zmieniły to dopiero warsztaty prowadzone przez trenerki Forum Dialogu, Agatę Jaworską i Hannę Zielińską.
Uczniowie drugiej klasy, którzy wzięli udział w programie Szkoła Dialogu, poznali historię, kulturę i religię Żydów. Dużo dyskutowali o relacjach polsko-żydowskich. Starali się je zrozumieć, wyciągnąć wnioski. W ramach programu zorganizowali wycieczkę „Śladami wyszogrodzkich Żydów”, na którą zaprosili uczniów z gimnazjum i liceum. Wiedzą zdobytą na warsztatach chcieli podzielić się z innymi. Pokazać trochę inną historię miasta. Poszli zatem w miejsce po synagodze, po której zachowały się jedynie schody, bo w 1939 r. rozebrali ją Niemcy. Zatrzymali się w miejscu, gdzie kiedyś stała mykwa, a dzisiaj jest Muzeum Wisły. Zaszli na rynek, gdzie przystanęli przy kilku domach. Kiedyś mieszkały w nich żydowskie rodziny. Na niektórych budynkach wciąż widać zdobienia – gwiazdy Dawida czy ślady po mezuzie. Podeszli jeszcze pod dom należący do rodziny Kronenbergów.
Zaszli również na cmentarz żydowski. Symbolicznie obwiązali sznurkiem granice getta, które w 1941 r. utworzono między ulicami Rębowską, Kościelną, Płocką, Ogrodową i Starym Rynkiem. Podczas likwidacji getta, jego mieszkańców wywieziono do Czerwińska, Nowego Dworu, Działdowa, a potem do Generalnego Gubernatorstwa, przede wszystkim do Słupi Nowej. Dalej już do obozów zagłady.
Uczniowie pokazali jeszcze uczestnikom wycieczki archiwalne fotografie, a po zakończonym spacerze wszyscy razem przeszli do szkoły na spotkanie z Ryszardem Gortatem. Opowiedział on młodzieży historię swojej rodziny – o tym, jak w czasie wojny ukrywali żydowską dziewczynkę.
Po warsztatach Forum Dialogu zrozumiałam, skąd wzięły się wszelkie awersje i stereotypy dotyczące społeczności żydowskiej. Teraz zupełnie inaczej będę patrzeć na Żydów. Przede wszystkim bardziej ich teraz szanuję, a moim marzeniem stał się wyjazd do Izraela i nawiązania kontaktu z tymi ludźmi.
Uczestniczka warsztatów
Szkoła:
Zespół Szkół im. Jana Śniadeckiego
Uczniowie:
klasa 2 A
Nauczycielki:
Agnieszka Bor, Iwona Kowalewska
Ekspert:
Zbigniew Leszczyński
Trenerki:
Agata Jaworska, Hanna Zielińska
Dziękujemy Conference on Jewish Material Claims Against Germany (Claims Conference) za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu. Poprzez restytucję mienia ofiar Holokaustu, Claims Conference wspiera organizacje na całym świecie w działaniach edukacyjnych na temat Holokaustu oraz na rzecz zachowania pamięci o ofiarach Zagłady.
Dziękujemy Friends of the Forum za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu.