Gazeta inna niż wszystkie

Scenariusz lekcji online

Cele lekcji

Uczeń/uczennica:

  • poznaje kontekst powstania „Małego Przeglądu” oraz sytuację żydowskich dzieci i młodzieży w latach międzywojennych;
  • rozwija umiejętność analizy i interpretacji tekstów źródłowych;
  • uczy się dostrzegać uniwersalizm doświadczeń młodych ludzi niezależnie od czasów (międzywojennych czy współczesnych), pochodzenia czy wyznania.

Podstawa programowa

Uczeń/uczennica szkoły podstawowej:

  • dostrzega zmianę w życiu politycznym i społecznym oraz ciągłość w rozwoju kulturowym;
  • dostrzega potrzebę poznawania przeszłości dla rozumienia procesów zachodzących we współczesności;
  • charakteryzuje społeczną, narodowościową i wyznaniową strukturę państwa polskiego.

Uczeń/uczennica szkoły ponadpodstawowej:

  • dostrzega zmienność i dynamikę wydarzeń w dziejach, a także ciągłość procesów historycznych i cywilizacyjnych;
  • rozpoznaje rodzaje źródeł, ocenia przydatność źródła do wyjaśnienia problemu historycznego;
  • ugruntowuje potrzebę poznawania przeszłości dla rozumienia współczesnych mechanizmów społecznych i kulturowych;
  • charakteryzuje strukturę społeczeństwa II Rzeczypospolitej, uwzględniając jego wielonarodowy, wielokulturowy i wieloreligijny charakter;
  • charakteryzuje zróżnicowanie kulturowe II Rzeczypospolitej.