Podczas tegorocznych obchodów 600-lecia miejscowości dzięki ich odkryciom świętowana będzie także historia żydowskich mieszkańców Janowa. W Pniewach powstał szkolny klub debat oksfordzkich, podczas którego spotkań podejmowane są tematy związane z Holokaustem.
Poszerzanie wiedzy
Niestety w związku z pandemią utrudnione były wycieczki i wyjścia do muzeów, które w szkołach kontynuujących często były ważną częścią działań. Uczniowie, ruszając szlakiem dziedzictwa żydowskiego czy też odwiedzając miejsca związane z Zagładą, poszerzali swoją wiedzę na temat historii i kultury Żydów. Niektóre szkoły zdecydowały się na wizytę online w muzeach i instytucjach zajmujących się historią polskich Żydów. W Krzepicach uczniowie skorzystali z wirtualnej oferty Miejsca Pamięci i Muzeum Auschwitz-Birkenau, w Szamotułach z Muzeum byłego Obozu Zagłady w Chełmnie nad Nerem, a w Radoszycach współpracowali z Ośrodkiem Edukacyjno-Muzealnym „Świętokrzyski Sztetl”. Wiele szkół skorzystało także z oferty wirtualnych zajęć prowadzonych przez Muzeum Historii Żydów Polskich Polin.
Uczniowie uczniom
Ci, którzy już kolejny rok wraz nauczycielami i nauczycielkami angażują się w Szkołę Dialogu, często wchodzą w odpowiedzialną rolę przewodników dla swoich młodszych kolegów i koleżanek. W Pniewach absolwenci Szkoły Dialogu 2019 przeprowadzili zajęcia z tradycji i kultury żydowskiej dla innych uczniów w ramach przedmiotu historia i społeczeństwo, a także przygotowali webinarium o Archiwum Ringelbluma. We Włocławku z inicjatywy grupy projektowej wszystkie klasy wzięły udział w warsztatach o mowie nienawiści, a najbardziej zaangażowani uczniowie wraz z nauczycielką poprowadzili dla pierwszoklasistów warsztaty z okazji Międzynarodowego Dnia Tolerancji. W Szamotułach, Wieluniu i Wałbrzychu zaangażowani uczniowie i nauczyciele zaprosili inne klasy na wycieczki śladami Żydów ze swoich miejscowości. Uczniowie z Wałbrzycha zadbali też o poczęstunek podczas zwiedzania.
Absolwenci Szkoły Dialogu wiedzę o społeczności żydowskiej przekazują nie tylko na lekcjach, ale i w przestrzeni całej szkoły. W Janowie, Szydłowcu, Dobrej i Szamotułach nauczyciele i uczniowie opiekują się gablotami, gazetkami ściennymi, czy mini-ekspozycjami. Od lat wiadomo, że to w te miejsca na szkolnych korytarzach można się kierować, żeby dowiedzieć się czegoś więcej o Żydach ze swojej miejscowości.