• Szkoła Dialogu

    Przekraczamy granice pamięci

Zapraszamy nauczycieli szkół podstawowych (klasy 6-8) i ponadpodstawowych z woj. kujawsko-pomorskiego i pomorskiego do udziału w bezpłatnym seminarium, które odbędzie się 17-18 maja w formie online

Punktem wyjścia do rozważań o polsko-żydowskiej historii będą wątki z filmu „Kto napisze naszą historię”, który opowiada niezwykłą historię Archiwum Ringelbluma – Podziemnego Archiwum Getta Warszawskiego. Archiwum, jedno z najważniejszych źródeł o zagładzie polskich Żydów, zostało odnalezione po wojnie i wpisane na listę UNESCO „Pamięć Świata”.

Idee tworzącej archiwum konspiracyjnej grupy Oneg Szabat przełożymy na konkretne narzędzia edukacyjne. Oddolnie pisana historia, nadająca podmiotowość zwykłym ludziom i ukazująca różnorodność ich losów będzie perspektywą, z której chcielibyśmy przyjrzeć się przedwojennej społeczności żydowskiej.

🔎 Porozmawiamy o tym jak z uczniami pracować z oddolnie pisaną historią, nadającą podmiotowość zwykłym ludziom i ukazującą różnorodność ich losów

🔎 Zajrzymy do Archiwum Ringelbluma i innych archiwów dostępnych online w poszukiwaniu ciekawych materiałów archiwalnych, także z terenów obecnego woj. kujawsko-pomorskiego i pomorskiego

🔎 Zaproponujemy jak korzystać z filmu na lekcji

🔎 Podsykutujemy o tym, jak angażować uczniów w działania upamiętniające lokalną przedwojenną społeczność żydowską

Seminarium będzie miało formę zajęć warsztatowych na platformie ZOOM. Zaprezentujemy i wspólnie omówimy ćwiczenia możliwe do przeprowadzenia w klasie. Częścią seminarium będzie także spotkanie z Jakubem Niewińskimi, nauczycielem z Murowanej Gośliny, który od lat działa z uczniami na rzecz pamięci o Żydach ze swojej miejscowości. Mamy nadzieję, że będzie ono przestrzenią ciekawej dyskusji, szczerej rozmowy i wymiany doświadczeń.

💿📄 Seminarium ma charakter edukacyjny, podnoszący kwalifikacje zawodowe. Każdy uczestnik otrzyma pocztą płytę z filmem „Kto napisze naszą historię” i zestaw materiałów metodycznych, jak również certyfikat uczestnictwa.

Udział w seminarium jest bezpłatny.

Spotkanie odbędzie się online na platformie ZOOM.

Prosimy o rejestrację przez formularz: https://forms.gle/ctwnbHh7MYpEtpPw5

Z powodu ograniczonej liczby miejsc decyduje kolejność zgłoszeń

Terminy: poniedziałek 17 maja, g. 17-19:30 oraz wtorek 18 maja, g. 17-19:30

Organizator:

Forum Dialogu – największa i najstarsza polska organizacja pozarządowa zajmująca się dialogiem polsko-żydowskim. Od 2008 roku prowadzi program edukacyjny Szkoła Dialogu, w którym do tej pory wzięło udział ponad 360 szkół z ponad 260 miejscowości. Jego celem jest poszerzanie wiedzy na temat wielowiekowej obecności Żydów w Polsce. Szkoła Dialogu kierowana jest do uczniów z mniejszych i średnich miejscowości, którzy samodzielnie odkrywają i upamiętniają historię przedwojennej społeczności żydowskiej w swojej miejscowości. Zachęcamy do zapoznania się z naszą stroną internetową

Prowadzący:

Izabela Meyza – antropolożka kultury, mediatorka i trenerka empatycznej komunikacji. Od wielu lat związana z Forum Dialogu. Pracuje w oparciu o metodę Porozumienia bez Przemocy (NVC). Wspiera nauczycieli, edukatorów i menedżerów w rozwoju kompetencji komunikacyjnych. Autorka materiałów edukacyjnych dot. przeciwdziałania przemocy i wspierania młodych ludzi w cyfrowym świecie. Współautorka materiałów edukacyjnych Szkoły Dialogu (Forum Dialogu).

Julia Machnowska – w Forum Dialogu koordynuje programy skierowane do nauczycieli i przygotowuje materiały edukacyjne. Z wykształcenia historyczka – zajmuje się wojenną i powojenną historią polskich Żydów, a także historią mówioną.

Jakub Niewiński – edukator z zakresu wielokulturowości, edukacji włączającej, praw człowieka oraz Holokaustu. Absolwent szkoły trenerskiej „Weź kurs na Wielokulturowość” (Helsińska Fundacja Praw Człowieka), Międzynarodowej Szkoły Nauczania o Holokauście w Jerozolimie (Yad Vashem), The Summer Institute for Teachers w Nowym Jorku (The Jewish Foundation for the Righteous), Holocaust Summer Insitute w Seattle (Holocaust Center for Humanity) oraz studiów podyplomowych „Totalitaryzm-Nazizm-Auschwitz”. Aktualnie pracuje w Szkole Podstawowej nr 1 im. Karola Marcinkowskiego w Murowanej Goślinie. Przez sześć lat prowadził autorską klasę interdyscyplinarną „Hipolit”, w ramach której realizował m.in. program mediacji rówieśniczych. Jest także liderem Koła Wielokulturowego, którego członkami i członkiniami są młodzi ludzie z Murowanej Gośliny i okolic. Zrealizował wiele międzynarodowych projektów, w tym polsko-izraelskie spotkania uczniów i studentów: „Stones of Memory Roots”, „Three Lives – Common Memory”, „From Memory to Life by Bike”, polsko-gruzińsko-ormiańsko-maltańską „Akademię Otwartości” oraz polsko-gruzińską „Akademię Wolności”. Aktywizuje młodszych i starszych mieszkańców Murowanej Gośliny – dwa lata temu we współpracy z Forum Dialogu realizowali projekt „Living Memory Bridge” wzmacniający relacje z potomkami i potomkiniami goślińskich Żydów i Żydówek. Współpracuje z Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej. W ubiegłym roku otrzymał wyróżnienie polsko-australijskiej Fundacji POLCUL im. Jerzego Bonieckiego za propagowanie pluralizmu i tolerancji w stosunku do mniejszości narodowych i religijnych a w szczególności za wielokierunkowe działania społeczne na rzecz dialogu polsko-żydowskiego. Sześć lat temu przyznano mu Nagrodę im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata” Lubi gotować, jeść czekoladę i pić czarną herbatę. Ceni nudę, która wyzwala w nim kreatywność oraz chęć działania!

Działania edukacyjne towarzyszące filmowi Kto napisze naszą historię są możliwe dzięki wsparciu Al. And Gayle Berg Family Foundation