Za nami semestr jesienny Szkoły Dialogu. Rozpoczęliśmy go stacjonarnymi warsztatami w połowie września, pełni radości, że edukatorzy i edukatorki Forum będą mogli przeprowadzić zajęcia z uczniami i uczennicami na żywo. Jednocześnie wciąż byliśmy gotowi (i bogatsi o doświadczenie zdobyte w poprzednim semestrze) do zmiany formuły na zdalną. Ostatecznie warsztaty odbywały się w formie hybrydowej. Projekty w ramach programu zrealizowali uczniowie i uczennice z 17 miejscowości z całej Polski.
Szkoły, których uczniowie i uczennice zrealizowali swoje projekty to:
- Zespół Szkolno-Przedszkolnym im. Marii Skłodowskiej-Curie w Ruścu,
- Liceum Ogólnokształcące im. ks. Piotra Skargi w Szamotułach,
- Szkoła Podstawowa im. Józefa Blizińskiego w Bóbrce,
- Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Noblistów Polskich w Otwocku,
- VII Liceum Ogólnokształcące im. Janusza Kusocińskiego oraz VIII Liceum Ogólnokształcące im. dra Emila Warmińskiego w Bydgoszczy (projekt realizowała grupa międzyszkolna),
- Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Walerego Jędrzejewicza w Płońsku,
- Szkoła Podstawowa nr 1 im. 3 Maja w Kaliszu,
- I Liceum Ogólnokształcące im. Wacława Nałkowskiego w Wołominie,
- Powiatowe Centrum Edukacji Zawodowej im. Zygmunta Puławskiego w Świdniku,
- Zespół Szkół Zawodowych nr 1 im. 2 Warszawskiej Brygady Saperów i II Liceum Ogólnokształcące im. A. Frycza Modrzewskiego we Włodawie,
- Społeczna Szkoła Podstawowa STO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Ireny Sendlerowej w Ciechanowie,
- Publiczna Szkoła Podstawowa im. marszałka Józefa Piłsudskiego w Gidlach,
- Europejskie Liceum Ogólnokształcące w Zgorzelcu,
- Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Koronowie,
- Szkoła Podstawowa w Wińsku,
- Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Pawła II w Czersku,
- II Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kasprowicza w Kutnie,
- Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Edwarda Szylki w Ożarowie.
Gratulujemy!
Zadaniem każdej z grup projektowych było przygotowanie wycieczki pokazującej miejsca związane ze społecznością żydowską zamieszkującą niegdyś ich miejscowość. W zależności od możliwości i preferencji młodzież mogła przeprowadzić wycieczkę w przestrzeni rzeczywistej, zapraszając na nią wybraną przez siebie grupę lub stworzyć i opublikować wirtualną trasę, używając narzędzi cyfrowych. Poza tym obowiązkowym punktem, uczniowie i uczennice często decydowali się na liczne działania dodatkowe. Organizowali gry miejskie, pokazy filmowe, tworzyli wystawy, plakaty i prezentacje edukacyjne, angażowali się w upamiętnienia czy sprzątali cmentarze żydowskie. Rozmawiali z lokalnymi ekspertami i ekspertkami, historykami i historyczkami. Warto wspomnieć o ciekawych pomysłach kulinarnych – w jednej ze szkół zorganizowano kiermasz kuchni żydowskiej, do którego zaangażowano koła gospodyń wiejskich oraz osoby pracujące w szkolnej stołówce, w innej uczniowie i uczennice zadbali o poczęstunek z przysmakami żydowskimi (wiemy, że pojawiły się hamantasze i jabłka w miodzie) dla osób uczestniczących w wycieczce. Podejmowane działania często były dokumentowane w mediach społecznościowych oraz opisywane w lokalnych gazetach i dziennikach internetowych.
Ten semestr minął bardzo szybko i – pomimo niełatwych okoliczności związanych z pandemią – był owocny. Teraz czeka nas niełatwa praca nad oceną projektów i wyborem tegorocznych nominowanych i zwycięskich projektów, które ogłosimy podczas oficjalnego podsumowania Szkoły Dialogu 2021 wczesną wiosną. Nie możemy się doczekać!