Przeworsk

Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Jagiełły

Przeciętny człowiek nie jest szczególnie ciekaw świata. Według Ryszarda Kapuścińskiego poznawanie świata jest dodatkowym wysiłkiem, którego czasami staramy się sobie oszczędzić. Rozwijamy zdolności wręcz przeciwne tak, „aby patrząc – nie widzieć, aby słuchając – nie słyszeć”. Czasami ten „świat” ogranicza się do tak małej przestrzeni, jaką jest lokalna miejscowość, której historia może skrywać wiele sekretów. W małym podkarpackim miasteczku, jakim jest liczący obecnie ponad 15 tysięcy mieszkańców Przeworsk, wydarzyło się jednak coś zgoła innego.

Uczniowie Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. Króla Władysława Jagiełły podjęli się zadania pełnego wyzwań polegającego na odkrywaniu zapomnianych kart historii żydowskich mieszkańców w ramach projektu Szkoła Dialogu. Po licznej, liczącej przed wojną ponad 1,5 tysięcy osób społeczności żydowskiej zostały nieliczne nieme ślady w przestrzeni miejskiej.

Są to m.in. tablica upamiętniająca pomordowanych Żydów na terenie dworca autobusowego, gdzie mieścił się kirkut, czy mykwa na ul. Słowackiego. Młodzież licealna dzięki uczestnictwie w projekcie i opiece trenerów zdecydowała się włączyć te widoczne i niewidoczne ślady pamięci w otwartą interaktywną opowieść: przygotowali grę miejską oraz serię towarzyszących wydarzeń.

Na potrzeby gry zebrali wiele ciekawostek z życia lokalnych żydowskich rodzin, które zaczęły osiedlać się tutaj już w XVI wieku. W kolejnych wiekach Przeworsk stał się wpływowym ośrodkiem chasydzkim. Społeczność żydowska była silnie reprezentowana w lokalnym handlu i rzemiośle. Tuż przed wybuchem II wojny światowej 21,4% mieszkańców było żydowskiego pochodzenia.

Główną bohaterką gry miejskiej była Basia Rosenberg. Przed wybuchem wojny i w jej trakcie prowadziła dzienniczek, który został przypadkowo odnaleziony w 1958 roku.

Fot. Magdalena Ogieniewska, Joanna Sarnecka

Dzienniczek nastolatki był ciekawym źródeł odniesienia dla lokalnej młodzieży, która mogła spojrzeć na przeszłość oczami równolatki. W najbardziej przełomowych momentach przeworska Basia napisała poruszające słowa: „Zebrano wczoraj wszystkich Żydów i kazano im zamiatać miasto. (…) Poobcinano wszystkim brody i pejsy. Mój tatuś boi się na krok wychodzić. Po południu usłyszeliśmy strzał (…) niestety do naszej synagogi. 400 lat już stała, a spłonęła przez podpalenie. W moich oczach nowy, dopiero tego roku zrobiony dach runął w dół”.

Praca nad grą wymagała wnikliwego studiowania licznych źródeł historii. Uczestnicy zyskali wiele cennych informacji dzięki spotkaniu z Andrzejem Świtalskim. Ten lokalny społecznik i świadek historii wskazał na konkretne miejsca i udzielił odpowiedzi na pytania. Co najważniejsze, opowiedział o sklepach żydowskich przy Rynku i targu pod Ratuszem, kamienicy przy ul. Kościelnej, i przyległych do niej żydowskich domach, w tym przy ul. Piłsudskiego 7, gdzie Sussman Weissberg prowadził księgi metrykalne.

Wymienione punkty na mapie Przeworska uczniowie włączyli w finalną ścieżkę spaceru edukacyjnego. Do wzięcia udziału w grze zaprosili kolegów i koleżanki z klas drugich z Gimnazjum nr 1 im. Kard. Stefana Wyszyńskiego oraz z klasy trzeciej Gimnazjum św. Brata Alberta w Żurawiczkach.

Na koniec spaceru w budynku liceum odbyło się podsumowanie gry. Wręczono dyplomy i nagrody w konkursie ufundowane przez przeworskiego starostę. Uczestnicy i goście, którzy z pasją poznawali ten niezwykle ciekawy mały lokalny „świat”, zostali podjęci poczęstunkiem składającym się z tradycyjnych i współczesnych żydowskich przysmaków, takich jak m.in. jabłecznik, miodownik, cebularz, chałka, strucla, maca, suszone daktyle, sałatka izraelska, hummus, ciastka korzenne. Ciekawość i apetyt na poznawanie świata dopisały dosłownie i w przenośni.

Forum Dialogu to organizacja, która w dzisiejszym świecie jest niezwykle potrzebna, szczególnie młodym ludziom. Dzięki niej mogliśmy sami odkryć historię Zamościa i wspólnie z klasą przygotować coś niezwyczajnego.

Karolina, uczestniczka warsztatów

Bardzo podoba mi się idea uświadamiania ludzi o historii Żydów związanych z ich miastem, ponieważ znaczna część społeczeństwa ocenia nie tylko Żydów, ale ogólnie mniejszości narodowe po odgórnie przyjętych stereotypach. Warto mieć okazję do poznania wszystkiego z innej strony, daje to możliwość wyrobienia własnego, niewymuszonego zdania.

Uczestniczka warsztatów

Przeworsk

Szkoła: Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Jagiełły
Uczniowie: klasa Ic
Nauczycielka: Małgorzata Jakubowska
Trenerki: Magdalena Ogieniewska-Małecka, Joanna Sarnecka

Darczyńcy

Projekt sfinansowany ze środków Friends of the Forum, Conference on Jewish Material Claims Against Germany oraz darowizn od osób prywatnych i instytucji wspierających Forum Dialogu w Polsce i za granicą.

Dziękujemy Conference on Jewish Material Claims Against Germany (Claims Conference) za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu. Poprzez restytucję mienia ofiar Holokaustu, Claims Conference wspiera organizacje na całym świecie w działaniach edukacyjnych na temat Holokaustu oraz na rzecz zachowania pamięci o ofiarach Zagłady.

logo 2