Radzyń Podlaski to miasto położone w województwie lubelskim, w powiecie radzyńskim. Według danych z 31 grudnia 2017 r. miasto miało 16 395 mieszkańców. Historycznie położony jest w Małopolsce, w ziemi łukowskiej, od XIX wieku tereny te określa się również mianem Podlasia Południowego. Historycy oraz regionalni badacze dziejów Podlasia i Lubelszczyzny zwracają uwagę, że na tym obszarze, między środkowym biegiem Wisły i Bugu, spotykały się Mazowsze, Małopolska, Księstwo Litewskie i Ruś. Krainy te oddziaływały na siebie politycznie, kulturalnie i gospodarczo. W mieście, położonym na takim rozdrożu następowało zetknięcie dorobku kulturalnego Wschodu i Zachodu. W związku z tym nie mogło tu zabraknąć społeczności żydowskiej która szybko dostrzegła potencjał tych stron. Choć niektóre źródła podają, iż pierwsi Żydzi kupcy pojawili się w Radzyniu już w XVI wieku, lub nawet w XV stuleciu – tj. wkrótce po założeniu miasta, to najstarsze zachowane wzmianki o Żydach w Radzyniu pochodzą z 1661 roku. Samodzielna gmina została tu utworzona zapewne w II połowie XVII w., zaś o jej pozycji i znaczeniu świadczyć może, że miała przedstawicieli na Sejmie Czterech Ziem (Waad Arba Aracot). Po 1752 r. radzyńska gmina znacząco zwiększyła swą liczebność, dzięki włączeniu do niej Żydów z pobliskich miejscowości. Według danych z 1765 roku mieszkało tu 537 osób wyznania mojżeszowego. Miejscowi Żydzi utrzymywali się głównie z rzemiosła i handlu, a także z propinacji alkoholu. W ciągu XIX w. radzyńska gmina szybko rozwijała się pod względem demograficznym. Podczas gdy – według danych z początku lat 20. XIX w. – w Radzyniu mieszkało 784 osób wyznania mojżeszowego, stanowiących 43% populacji miasta, to już w 1856 r. w mieście żyło 1301 Żydów – 53% mieszkańców. Pod koniec XIX w. Żydzi odgrywali znaczącą rolę w rozwoju ekonomicznym ośrodka. Odgrywali ważną rolę w handlu, wiele rodzin utrzymywało się także z rzemiosła (krawiectwo, rzeźnictwo, szewstwo) oraz karczmarstwa. Pod koniec stulecia Żydzi byli właścicielami licznych nieruchomości, działały także dwie fabryki wyrobów metalowych, dwa młyny, farbiarnia i pięć olejarni, należących do żydowskich przedsiębiorców. Na początku XX w. na 390 nieruchomości w mieście, 193 należały do Żydów. W ciągu XIX w. Radzyń stał się ważnym ośrodkiem chasydyzmu. Zyskał zwłaszcza sławę dzięki rabinowi Jakubowi Leinerowi, autorowi Bejt Jaakow (Dom Jakuba). Odziedziczył on przewodzenie dynastii chasydzkiej z Izbicy po jej założycielu, swoim ojcu, Mordechaju Josefie Leinerze (1800–1854). Rebe Jakub osiedlił się w Radzyniu w 1867 r. Jego syn, Gerszon Chanoch Leiner (1839–1891), który zastąpił swojego ojca w 1878 r., zasłynął wprowadzeniem zwyczaju stosowania tchelet (niebieskiego barwnika) dla cyces (frędzli rytualnych), który otrzymywał z pewnego ślimaka, występującego na brzegach Morza Śródziemnego we Włoszech. Jego zwolennicy z Radzynia przejęli ten zwyczaj, powstała nawet manufaktura wytwarzająca takie frendzle. „Błękitnych chasydów” było aż 12 tys. Kolejnym cadykiem był syn poprzednika Mordechaj Josef Eliezer Leiner, autor dzieła Tiferet Jaakow („Chwała Jakuba”); w czasie I wojny światowej przeniósł się do Warszawy. Jednak jego syn, Samuel Szlomo Leiner, powrócił do Radzynia, gdzie założył jesziwę o nazwie „Sod Hajeszarim” („Sekret Sprawiedliwych”) – tak samo, jak brzmi tytuł jednej z książek jego ojca. Był jedynym chasydem, który namówił swoich wyznawców do ukrywania się w lesie i nie ulegania Niemcom. Zginął podczas Zagłady, w 1942 r. we Włodawie.
Radzyń Podlaski
I Liceum Ogólnokształcące
w Radzyniu Podlaskim