| 2013 |
Warszawa
Gimnazjum nr 113 z Oddziałami Dwujęzycznymi w Zespole Szkół nr 17
| 2013 |
Teren Włoch, dzisiejszej dzielnicy Warszawy, zamieszkały jest średniowiecza. Kiedyś jego teren zajmowały wsie, których nazwy noszą obecnie włoskie osiedla. Między innymi Skorosze, Czechowice, Opacz, Rakowiec i Salomea. Poza tym Opacz Wielka, Okęcie, Raków, Załuski czy Paluch. Do lat 50 Włochy funkcjonowały jako gmina wiejska, a dopiero w latach 50 dzielnica została przyłączona do Warszawy, najpierw jako część Ochoty, a od roku 2000 jako samodzielna dzielnica.
Mimo tego, że o Żydach mieszkających na Włochach przed II wojną światową nie wiadomo dzisiaj zbyt dużo, to na terenie dzielnicy zachowało się kilka obiektów związanych z historią społeczności żydowskiej. Wiadomo na przykład, że trakcie II wojny światowej, na terenie znajdującego się na Włochach Fortu Solipskiego, Niemcy utworzyli w latach 1940-1941 ”otwarte” getto, do którego przetransportowano około 300 Żydów z okolicznych miejscowości. Kolejnym miejscem związanym z obecnością Żydów w Warszawie jest Port Lotniczy im. F. Chopina. W przeszłości, w latach 1942-1943, w okęckich zakładach lotniczych mieszczących się na terenie lotniska funkcjonował obóz pracy, w którym również umieszczano osoby pochodzenia żydowskiego.
Z żydowską historią Włoch związanych też jest kilka postaci, m.in. postać Jana Chrościńskiego, miejscowego proboszcza, który w czasie wojny organizował pomoc dla potrzebujących. Między innymi otworzył dzielnicową stołówkę, która dożywiała również mieszkańców getta oraz wystawiał katolickie metryki urodzenia Żydom. Drugą postacią jest Witold Liliental, pisarz i publicysta, urodzony tu na kilka miesięcy przed rozpoczęciem wojny w zasymilowanej rodzinie o żydowskich korzeniach. Na „podwarszawskich“ Włochach spędził kilka lat dzieciństwa, w roku 1949 wraz ze swoją matką wyjechał do Republiki Południowej Afryki, a obecnie mieszka w Kanadzie.
To właśnie na Włochach mieści się Gimnazjum nr 113, w którym w jesieni i zimie 2013 roku odbywały się warsztaty Szkoły Dialogu prowadzone przez trenerki Forum Dialogu, Jagodę Jabłońską i Kasię Niewczas. W ramach prowadzonych przez dziewczyny warsztatów uczniowie tamtejszego gimnazjum poznawali żydowską historią Polski i Warszawy, jak również żydowską historią miejsca, w którym znajduje się ich szkoła.
Uczniowie biorący udział w warsztatach zadawali pytania, chętnie wchodzili w dyskusje i otwarcie dzielili się swoimi refleksjami. W trakcie wycieczki po Warszawie zorganizowanej dla uczniów przez trenerki, z zaangażowaniem rozmawiali z właścicielem odwiedzonego sklepu koszernego i z ciekawością reagowali na kwestie dotyczące judaizmu w ogóle. Zastanawiali się czym jest koszer, czym kipa, czemu służyć ma obrzezanie i czym święta w judaizmie podobne są do tych w katolicyzmie. Jak wyglądało życie w getcie, jak się z niego uciekało i ilu Żydów mieszkało w Polsce w międzywojniu? Poza tym jaką rolę w judaizmie pełnią kobiety i czym się różni Żyd pisany dużą literą, od tego, który pisany jest małą literą. Czy są też Żydzi, którzy nie wyznają judaizmu? I czy Żyd, który nie jest religijny jest jeszcze Żydem?
W ramach realizowanego przez siebie projektu kończącego Szkołę Dialogu uczniowie postanowili zgłębić historię swojej dzielnicy i zdecydowali się nakręcić film dotyczący społeczności żydowskiej mieszkającej przed wojną na Włochach i życia w tamtejszym getcie. Spotykali się w bibliotekach, grzebali w archiwach i odwiedzili pana Jana Kosińskiego, mieszkańca Włoch, którego rodzina w czasie wojny ukrywała w swoim domu żydowską dziewczynę.
To właśnie na jego historii został luźno oparty scenariusz projektowego filmu ”Pamiętamy”. Fabuła opowiada o rodzinie przechowującej Żydów, później odkrytych i zabranych przez gestapo do obozu. W filmie młodzież z Szarych Szeregów działająca na Włochach organizuje zakończoną powodzeniem akcję mającą na celu odbicie przyjaciół.
Ostatnim etapem projektu była premiera zorganizowana w swojej szkole. Uczniowie zadzwonili do lokalnej gazety, do TVP, TVN oraz do Polsatu. Oprócz rodziców i kolegów oraz koleżanek ze szkoły uczniowie zaprosili również burmistrza dzielnicy, księdza proboszcza i pana Kosińskiego. W sumie obejrzeć zmontowany i nakręcony przez uczniów film przyszło około 60 osób. Młodzież biorąca udział w Szkole Dialogu oprócz filmu zaprezentowała przybyłym również scenariusz powstałego projektu i zdjęcia z przygotowań. Częstowali ciastem i odpowiadali na pytania zainteresowanych. Pod koniec każdy z gości został pożegnany dyplomem przygotowanym przez uczniów i wręczonym przez dyrektora szkoły.
Szkoła:
Gimnazjum nr 113 z Oddziałami Dwujęzycznymi w Zespole Szkół nr 17 im. Zawiszaków Proporca „Victoria”
Trenerki:
Jagoda Jabłońska i Katarzyna Niewczas
Dziękujemy Conference on Jewish Material Claims Against Germany (Claims Conference) za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu. Poprzez restytucję mienia ofiar Holokaustu, Claims Conference wspiera organizacje na całym świecie w działaniach edukacyjnych na temat Holokaustu oraz na rzecz zachowania pamięci o ofiarach Zagłady.
Dziękujemy Friends of the Forum za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu.