Pierwszy raz tematyką żydowską zainteresowałem się w szkole średniej, po przeczytaniu Starego Testamentu. Fascynowały mnie dzieje Żydów w starożytności. Potem wróciłem do tego na III roku studiów, uczestnicząc w obozie naukowym studentów historii, podczas którego zbieraliśmy informacje na temat rzymskokatolickich cmentarzy z terenu Rzeszowa i Podkarpacia. Skoro wokół nas jest tyle cmentarzy żydowskich, dlaczego nie zająć się również nimi – zapytałem sam siebie i zainteresowałem się żydowskim cmentarzem w Rzeszowie. Innych chętnych do podjęcia się tego zadania nie było. Zatem jeszcze jako student nawiązałem wiele kontaktów, w tym z Centrum Badania Żydów Polskich w Uniwersytecie Hebrajskim w Jerozolimie. W efekcie napisałem artykuł naukowy o żydowskim cmentarzu w Rzeszowie.
Grunt do rozwoju takich zainteresowań przygotował być może mój dom rodzinny, a zwłaszcza rozmowy z babcią Heleną o stosunkach między narodowościami żyjącymi w miasteczkach galicyjskich. Babcia Helena przed II wojną światową była właścicielką dobrze prosperującego zakładu krawieckiego w Niemirowie i zatrudniała żydowskie dziewczęta. Świetnie znała język niemiecki, ukraiński i jidysz. Do dziś brzmią mi w uszach piosenki w jidysz, które śpiewała mi w dzieciństwie. Dzięki niej nigdy nie różnicuję ludzi wedle ich narodowości, wyznania czy poglądów politycznych. Długo nie rozumiałem takich pojęć jak antysemityzm czy ksenofobia, bo były one zupełnie obce w moim rodzinnym domu. Studiując historię, uświadomiłem sobie, że Żydzi mieszkający w Galicji byli zawsze w gorszym położeniu od swoich nieżydowskich sąsiadów. Jednak tematy z nimi związane nie były przedmiotem zainteresowania ani badań historyków na Podkarpaciu. Uznałem, że trzeba to zmienić, bo losy Żydów są integralną częścią historii Polski. Dodatkowym bodźcem do zajęcia się tą problematyką były spotykane w różnych formach przejawy antysemityzmu, niekorzystnie wpływające na stosunki polsko-żydowskie.
Jako historyk i profesor Uniwersytetu Rzeszowskiego prowadzę badania naukowe z zakresu historii i kultury Żydów w XIX i XX w., stosunków narodowościowych i religijnych, historii Kościoła katolickiego w XX w. oraz roli dobroczynności i filantropii w życiu społecznym.