• Co nowego

    w Forum Dialogu?

Pierwsze warsztaty nowego semestru programu Szkoła Dialogu odbyły się w marcu. Trenerki i trenerzy prowadzą warsztaty w szkołach i pomagają uczennicom i uczniom mierzyć się z różnymi wyzwaniami, na jakie natykają się podczas pracy projektowej. Uczniowskie projekty upamiętniające żydowskie społeczności miast i miasteczek biorących udział w programie będą gotowe w połowie czerwca, ale już teraz możemy podzielić się wybranymi osiągnięciami zarówno szkół wiosennego semestru, jak i szkół kontynuujących udział w programie:

Uczennice i uczniowie ze Społecznego Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Kudowie-Zdroju podjęli decyzję, że wzbogacą swoją wycieczkę o warsztaty kulinarne. Planują też przygotować przewodnik po miejscach ważnych dla żydowskiego dziedzictwa Kudowy, zawierający też informacje o ważnych postaciach kudowskiej społeczności żydowskiej. Grupa z Liceum Ogólnokształcącego w Opolu Lubelskim chce oprzeć swoje badania historyczne na metodologii historii mówionej: uczniowie i uczennice będą przeprowadzać wywiady ze świadkami historii, aby zdobyć informacje o przedwojennym mieście i czasach II wojny światowej. Uczestniczki i uczestnicy programu z Liceum Ogólnokształcącego Sióstr Urszulanek SJK  im. św. Urszuli Ledóchowskiej w Pniewach są szczególnie zainteresowani judaizmem i dziejami żydowskiej ortodoksji – ciekawe, jak ten kierunek badań przełoży się na ostateczny kształt ich projektu upamiętniającego.

Grupy ze szkół, które goszczą uchodźczych uczniów i uczennice z Ukrainy – w Opolu Lubelskim, w I Liceum Ogólnokształcącym imienia Mikołaja Kopernika w Będzinie oraz Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi imienia Marii Montessori w Radomiu – starają się, aby jak najpełniej włączyć gości w prace projektowe. Mimo bariery językowej okazuje się, że metodologia Szkoły Dialogu – programu, którego fundamentem jest nacisk na włączające warsztaty bazujące na współpracy – dostarcza doskonałych narzędzi do poradzenia sobie z tą czasami trudną sytuacją.

Co roku uczestnicy i uczestniczki poprzednich edycji programu Szkoła Dialogu postanawiają kontynuować swoje zaangażowanie i podejmują wysiłki na rzecz upamiętniania żydowskich społeczności w swoich miejscowościach. W kwietniu 2022 roku uczennice i uczniowie z I Liceum Ogólnokształcącego w Częstochowie uczcili Jom ha-Szoa, Dzień Pamięci Holokaustu, wirtualną uroczystością podczas której połączyli się ze szkołą Ironi z Modi’in w Izraelu. Grupa z II Liceum Ogólnokształcącego imienia Janusza Korczaka w Wieluniu wzięła udział w Akcji Żonkile organizowanej przez Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Ponadto wieluńscy uczniowie i uczennice planują uhonorować 80. rocznicę likwidacji getta w ich miejscowości podczas wizyty w w byłym niemieckim Obozie Zagłady Kulmhof w Chełmnie nad Nerem, gdzie chcą złożyć kwiaty i znicze oraz minutą ciszy uczcić pamięć zamordowanych w obozie, w sierpniu 1942 roku, Żydów z Wielunia i gett prowincjonalnych. Z kolei grupa z Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego w Białej Podlaskiej zorganizowała konferencję „Tego świata już nie ma – historia bialskich Żydów”. Konferencję otworzyła prezentacja działań uczniów, którzy zaangażowali się w poszukiwaniu śladów żydowskiej społeczności Białej Podlaskiej. Pierwszą prelekcję wygłosił znany regionalista, zajmujący się od wielu lat tematem Żydów w regionie Cezary Nowogrodzki, a drugi wykład poprowadził nauczyciel historii w Akademickim Liceum Ogólnokształcącym Paweł Pakuła. Dotyczył historii bialskich Żydów w czasie II wojny światowej. Zwieńczeniem konferencji był spektakl oparty na twórczości Hanny Krall pt. „Pola”.

Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.

Projekt współfinansowany przez Friends of the Forum, Conference on Jewish Material Claims Against Germany oraz osoby i instytucje wspierające nasze działania z Polski i zagranicy.