Kiedy na początku 2020 roku planowaliśmy kolejne semestry Szkoły Dialogu, nikt z nas nie podejrzewał, że w ciągu kilku tygodni zmieni się cały świat.
Uczniowie i nauczyciele musieli całkowicie zmienić tryb nauki, szkoły zostały zamknięte, a edukacja, jak wiele innych obszarów codzienności, przeniosła się do świata wirtualnego. Po raz pierwszy od 2008 roku Szkoła Dialogu stanęła pod znakiem zapytania. Zastanawialiśmy się jak realizować w zdalnej formule program, którego kluczowymi elementami są spotkania i praca w grupie? Obawialiśmy się, czy uda się przeprowadzić warsztaty, czy uczniowie zaangażują się w działania, jak poradzą sobie ze zdobywaniem informacji i realizacją projektu? Nasze obawy okazały się nieuzasadnione, a Szkoła Dialogu w 2020 roku stała się faktem i pierwszą w historii edycją programu przeprowadzoną zdalnie.
14 szkół, 22 nauczycieli, 200 uczniów podjęło się bardzo trudnego zadania poznawania przeszłości swojej miejscowości i realizacji projektu upamiętniającego społeczność żydowską w trybie zdalnym.
Młodzież z Białegostoku, Bielska-Białej, Chełma, Dynowa, Janowca, Kraśnika, Oleszyc, Radzynia Podlaskiego, Płocka, Sobkowa, Sosnowca, Witkowa, Wągrowca oraz Załuk przeniosła przedwojenny, żydowski świat swoich miejscowości na wirtualne mapy, które następnie promowali na różne sposoby, żeby dotrzeć do jak największej liczby mieszkańców. Niektóre z nich mogą pochwalić się tysiącami odsłon. Wirtualne spacery przygotowane przez uczniów zawierają nie tylko informacje o poszczególnych budynkach czy miejscach istotnych dla przedwojennej społeczności żydowskiej, , ale również ciekawostki o Żydach, którzy je zamieszkiwali, czy zdjęcia wykonane przez uczestników projektu. Młodzież z Dynowa postanowiła przetłumaczyć treści umieszczone na mapie na język angielski aby mogła ona służyć także potomkom Żydów dynowskich mieszkającym dziś w różnych zakątkach świata.