Toruń

I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika

Toruń jest położony w województwie kujawsko-pomorskim i liczy ponad 200 tysięcy mieszkańców. To jedno z najstarszych polskich miast otrzymało prawa miejskie w 1233 roku. Pierwsi kupcy żydowscy przybywali do Torunia już w XII wieku, na stałe zaczęli się osiedlać pod koniec wieku XVIII. W 1815 roku Żydzi stanowili prawie 3,8% mieszkańców miasta, w 1938 już tylko 1,1%. Toruńska gmina słynie z takich osobowości, jak prekursor syjonizmu rabin Zvi Hirsch Kalischer, malarka Julie Wolfthorn i jej brat, twórca pomnika flisaka Georg Wolf czy pionier transplantologii skóry dr Johann Wentscher.

Dzięki warsztatom prowadzonym przez trenerki Forum Dialogu uczniowie na nowo odkrywali swoje miasto, poznawali jego wielokulturową historię i zdobywali świadomość obecności Żydów.

„Zdałam sobie sprawę, że mimo małej liczby Żydów w Toruniu mieli oni duży wpływ na to miasto. Ze względu na położenie mykwy ulicę obok niej nazwano Łazienną, powstało także kilka tablic upamiętniających ich obecność w Toruniu. Teraz chodząc ulicami starówki, zdaję sobie sprawę z ich obecności w dawnych czasach, z czego się bardzo cieszę” – powiedziała Oliwia, jedna z uczestniczek warsztatów. Spotkania były dla licealistów także okazją do dyskusji o tożsamości. „Uważam, że najważniejszą rzeczą po dzisiejszym dniu jest to, że zaczęłam zastanawiać się nad swoją tożsamością. Teraz już wiem, że niekoniecznie to, przez co jesteśmy dyskryminowani, jest zależne od nas. Posiadłam nową, ważną wiedzę na ten temat” – podsumowała warsztaty jedna z uczennic.

fot. J.Goździk, B.Rostek

Podczas pracy nad projektem dla uczniów ważne było, że podjęli działanie. „W projekcie podoba mi się to, że wiedzę, którą zdobyliśmy podczas warsztatów, możemy się dzielić z innymi” – powiedział jeden z licealistów. Na wycieczkę uczniowie zaprosili kolegów i koleżanki z równoległej klasy. 7 grudnia wraz z opiekunami ruszyli na spacer śladami żydowskich mieszkańców Torunia. Na trasie znalazły się najważniejsze miejsca związane z żydowską historią miasta. Przewodnicy opowiadali o początkach gminy żydowskiej, o synagodze, mykwie, cmentarzu i zwyczajach pogrzebowych.

Przybliżyli także postać rabina Kalischera. Na zakończenie wycieczki wszyscy udali się do szkoły. Tu na uczestników spaceru czekał poczęstunek składający się z macy i daktyli. Prowadzący pokazali krótki filmik z wizyty na toruńskim kirkucie i prezentację o wybranych żydowskich świętach. Uczniowie dowiedzieli się między innymi, kiedy dmie się w szofar, jak wygląda szabat oraz co to jest chanukija. Licealiści samodzielnie wystosowali także pismo do prezydenta miasta z prośba o umieszczenie (na kamienicy przy ulicy Szerokiej 8) tablicy upamiętniającej rodzinę Kalischerów.

W Toruniu jest wiele miejsc i śladów po ludności żydowskiej. Zachowały się budynki, kamienice, są ślady łaźni, cmentarza, synagogi. Jest tu co oglądać i poznawać. Wiele wspaniałych miejsc o równie ciekawej historii.

Uczestnik warsztatów

Cieszę się z udziału w tym projekcie, ponieważ w dzisiejszych czasach pełnych pośpiechu i egoizmu nie każdy ma czas, aby zwolnić, zatrzymać się i pomyśleć o tym, co było. A moim zdaniem my właśnie to zrobiliśmy.

Zuza, uczestniczka warsztatów

fot. J.Goździk, B.Rostek

Toruń

Szkoła:
I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika
Uczniowie:
klasa Ia
Nauczycielka:
Katarzyna Fijałkowska
Trenerki:
Jolanta Goździk, Barbara Rostek

Więcej informacji o Toruniu znajdziesz na stronie Wirtualny Sztetl:

Darczyńcy

Dziękujemy Conference on Jewish Material Claims Against Germany (Claims Conference) za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu. Poprzez restytucję mienia ofiar Holokaustu, Claims Conference wspiera organizacje na całym świecie w działaniach edukacyjnych na temat Holokaustu oraz na rzecz zachowania pamięci o ofiarach Zagłady.

logo 2

Dziękujemy Friends of the Forum za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu.

FOF właściwe