• Szkoła Dialogu

    Przeszłość kluczem do przyszłości

Semestr jesienny 2017

I. ZASADY OGÓLNE

  1. Niniejszy regulamin (dalej: Regulamin) stanowi wytyczne dotyczące zasad realizacji programu edukacyjnego „Szkoła Dialogu” prowadzonego przez Fundację Forum Dialogu (dalej: Szkoła Dialogu) oraz realizowanego w jego ramach projektu uczniowskiego. (szczegółowy opis programu znajduje się na stronie: dialog.org.pl).
  2. Podmiotem prowadzącym program jest Fundacja Forum Dialogu z siedzibą w Warszawie, przy ul. Krakowskie Przedmieście 6, zarejestrowana pod nr KRS 0000066984, NIP 6312246582, Regon 276559905 (dalej: Fundacja).
  3. Warsztaty Szkoły Dialogu to cykl 4 czterogodzinnych spotkań, które realizuje para wykwalifikowanych edukatorów Fundacji w szkole zakwalifikowanej do projektu.
  4. Zajęcia Szkoły Dialogu powinny odbyć się w terminie między 4 września 2017 r. a 30 listopada 2017 r.
  5. Zajęcia powinny się rozpoczynać nie później niż o godz. 10.30 i być realizowane w dni powszednie.
  6. Warsztaty Szkoły Dialogu są bezpłatne.
  7. Grupa warsztatowa powinna składać się minimum z 20, a maksimum z 30 osób. Na każdym z czterech spotkań skład uczestników powinien być ten sam.
  8. Na III warsztacie uczniowie wraz z edukatorami udają się na wycieczkę terenową w przestrzeni miasta. Obowiązkowo musi w niej uczestniczyć również opiekun z ramienia szkoły.
  9. Uczniowie, uczestnicy projektu, dwukrotnie (na początku i na końcu bloku warsztatów) biorą udział w anonimowym badaniu ewaluacyjnym (ankieta) mającym na celu zbadane skuteczności prowadzonych przez Fundację działań edukacyjnych.
  10. Podczas warsztatów Szkoły Dialogu edukatorzy będą sporządzać dokumentację fotograficzną lub filmową z poszanowaniem praw do ochrony wizerunku. Poprzez przystąpienie do Szkoły Dialogu, uczniowie oraz uczestnicy projektu wyrażają zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku w ramach dokumentacji fotograficznej lub filmowej wykonanej w związku z warsztatami prowadzonymi w ramach Szkoły Dialogu lub w związku z innymi aktywnościami Szkoły Dialogu, w tym w ramach odwiedzin Fundacji u absolwentów Szkoły Dialogu, na stronie internetowej Fundacji lub w materiałach informacyjnych lub marketingowych Fundacji.
  11. Projekt uczniowski stanowi integralny element programu Szkoła Dialogu. Placówki przystępujące do programu Szkoła Dialogu deklarują tym samym chęć realizacji projektu przez uczniów wytypowanych do wzięcia udziału w programie.
  12. Na projekt uczniowski składa się przygotowanie oraz przeprowadzenie przez uczniów wycieczki po miejscach związanych z lokalną społecznością żydowską oraz przygotowanie sprawozdania, które ma stanowić trwały zapis działań podjętych przez uczniów (dalej łącznie: Projekt). Elementem składowym sprawozdania jest metryczka Projektu (wg wzoru) i opis działań projektowych uczniów wraz z załącznikami (wg pomysłu uczniów).
  13. Projekt w semestrze jesiennym 2017 r. powinien być zrealizowany do dnia 17 grudnia 2017 r. W przypadku sprawozdań nadsyłanych pocztą, muszą być one nadane listem poleconym, przy czym o dotrzymaniu terminu decyduje data nadania pocztowego.
  14. Projekt uczniowski realizowany w ramach programu Szkoła Dialogu nie może być wykorzystywany jako element składowy lub efekt końcowy w ramach innych inicjatyw, w których szkoła bierze udział. Wyjątek stanowi połączenie działań Szkoły Dialogu z realizacją obowiązkowego dla uczniów gimnazjum szkolnego projektu edukacyjnego.
  15. Zrealizowane przez uczniów Projekty biorą udział w ogólnopolskim konkursie, którego rozstrzygnięcie odbędzie się na uroczystym podsumowaniu Projektu – Gali Szkoły Dialogu w marcu 2018 roku.
  16. Przystępując do Szkoły Dialogu, szkoła, uczniowie oraz uczestnicy projektu wyrażają zgodę na rozpowszechnianie przygotowanych przez nich materiałów wykonanych w związku z warsztatami prowadzonymi w ramach Szkoły Dialogu lub w związku z innymi aktywnościami Szkoły Dialogu, na stronie internetowej Fundacji lub w materiałach informacyjnych lub marketingowych Fundacji.
  17. Za uczestników programu Szkoła Dialogu będą uważani zarówno uczniowie danej szkoły uczestniczący w programie jak i opiekujący się nimi nauczyciele szkoły.
  18. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem uczestnicy Projektu mogą kontaktować się z biurem Fundacji, koordynatorką programu p. Julią Machnowską drogą internetową: julia.machnowska@dialog.org.pl bądź telefoniczną: 22 551 50 26.

II. SZCZEGÓŁOWY OPIS SKŁADOWYCH PROJEKTU UCZNIOWSKIEGO: WYCIECZKI I SPRAWOZDANIA

W ramach warsztatów prowadzonych przez trenerów Fundacji uczniowie zdobywają wiedzę dotyczącą kultury żydowskiej, jak i umiejętności potrzebne przy realizacji Projektu: uczą się planować działania, wybierają liderów grupy, rozdzielają zadania. Uczestnicy pod okiem trenerów zdobywają narzędzia i wiedzę, które pozwolą im na pozwolą im na samodzielne stworzenie wycieczki, związanej z dziedzictwem żydowskim w ich miejscowości.

  1. Wycieczka

a) Wycieczka stanowi pierwszy element Projektu. Uczniowie przygotowują wycieczkę po miejscach związanych z dziedzictwem żydowskim i kulturą żydowską w swojej miejscowości.

b) Wycieczka przygotowywana jest samodzielnie przez uczniów, przy wsparciu merytorycznym oraz technicznym trenerów Fundacji i nauczyciela – opiekuna Projektu.

c) Uczniowie rozpoczynają przygotowania do wycieczki w trakcie II warsztatu z trenerami Fundacji. W trakcie spotkania dokonują podziału zadań oraz ustalają, kto będzie liderem/liderami Projektu. Pomiędzy II a III warsztatem zadaniem uczniów jest zebranie informacji na temat lokalnego dziedzictwa żydowskiego oraz zaplanowanie trasy wycieczki. Podczas zbierania informacji bardzo ważne jest, aby uczniowie korzystali z różnorodnych źródeł: lokalnych monografii na temat historii Żydów, zbiorów dokumentów dostępnych w lokalnych archiwach, bibliotekach, muzeach, dokumentów i materiałów instytucji publicznych, punktów turystycznych, organizacji pozarządowych, lokalnych ksiąg Pamięci oraz Internetu. Niezwykle cenne są również wywiady ze starszymi członkami lokalnej społeczności.

d) Uczniowie prezentują swoją wycieczkę po raz pierwszy podczas III warsztatu trenerom Fundacji (tzw. „wycieczka próbna”). Wówczas grupa wspólnie z trenerami analizuje jej przebieg i wyciąga wnioski, które mają pomóc w dopracowaniu wycieczki, która będzie prezentowana społeczności lokalnej w późniejszym terminie (tzw. „wycieczka konkursowa”).

e) Po zakończeniu cyklu warsztatów, przy wsparciu nauczyciela – opiekuna Projektu, uczniowie przeprowadzają „wycieczkę konkursową” dla wybranej przez siebie grupy mieszkańców. Jej odbiorcami powinni być przedstawiciele społeczności lokalnej: rodzice, dziadkowie, władze miasta, przedstawiciele instytucji publicznych i organizacji pozarządowych, nauczyciele, rówieśnicy. Wybór grupy odbiorców należy do uczniów.

f) Forma wycieczki jest dowolna, zachęcamy jednak do stosowania form aktywnych, włączających uczestników w przebieg zwiedzania. Może być to spacer prowadzony przez uczniów-przewodników, bieg patrolowy, gra miejska etc. Należy jednak pamiętać, aby forma i tryb wycieczki dopasowane były do grupy odbiorców. Uczniowie decydują również o elementach dodatkowych wycieczki – takich jak happeningi, inscenizacje, pokazy filmów i zdjęć, konkursy, warsztaty etc.

g) Zarówno w trakcie przygotowań do tzw. „wycieczki próbnej”, jak i „wycieczki konkursowej” uczniowie pozostają w kontakcie z trenerami Fundacji. Trenerzy udzielają rad i wspierają uczniów w realizacji Projektu. Na podstawie informacji od uczniów przygotowują także raport trenerski z przygotowań wycieczki, który brany jest pod uwagę przy ocenie projektu uczniowskiego.

2. Sprawozdanie

a) Sprawozdanie stanowi drugi równoważny element Projektu uczniowskiego. Po przeprowadzeniu ”wycieczki konkursowej” uczniowie przygotowują dokumentację z jego przebiegu oraz ewentualnych zdobytych materiałów i informacji na temat lokalnego dziedzictwa żydowskiego.

b) Sprawozdanie powinno zawierać następujące informacje:

  • metryczka (według wzoru udostępnionego przez Fundację),
  • szczegółowa trasa wycieczki wraz z opisem miejsc uwzględnionych w scenariuszu oraz opisem działań, jakie się danym miejscu odbyły,
  • informacja na temat grupy odbiorców oraz liczby osób uczestniczących w wycieczce konkursowej,
  • przedstawienie formy wycieczki, wydarzeń dodatkowych oraz narzędzi użytych do przekazania wiedzy jej uczestnikom (np. materiały audiowizualne, strony internetowe, blogi, foldery, plakaty, makiety, pokazy filmów, wystawy itp.),
  • zebrane od uczestników wypowiedzi na temat wycieczki,
  • informacje nt. ew. współpracy z władzami miasta czy mediami.

c) Forma sprawozdania jest dowolna. Zachęcamy jednak do tworzenia takich sprawozdań, które będą trwałym nośnikiem zebranych przez uczniów informacji, to znaczy będą mogły być prezentowane wielokrotnie, szerokiej grupie odbiorców. Do form takich zaliczamy m.in.: audio przewodniki, przewodniki drukowane z możliwością wielokrotnego powielania, filmy ,słuchowiska, strony internetowe, wystawy, blogi etc. Trwałość Projektu uczniowskiego jest jednym z najważniejszych kryteriów jego oceny.

d) Sprawozdanie należy dostarczyć na adres siedziby Fundacji do 17 grudnia 2017 r.

III. KRYTERIA OCENY PROJEKTU UCZNIOWSKIEGO:

  1. Na podstawie nadesłanych sprawozdań oraz raportów trenerskich Fundacja dokonuje dwuetapowej oceny Projektu uczniowskiego. W pierwszym etapie zespół Fundacji wybiera Projekty finałowe, które następnie zostają zaprezentowane i poddane ocenie zewnętrznej Komisji zaproszonych do współpracy ekspertów. W trakcie drugiego etapu Komisja dokonuje wyboru laureatów oraz wyróżnionych w konkursie.
  2. W trakcie oceny Projektów brane są pod uwagę 4 podstawowe kryteria:

a) Oddziaływanie Projektu i jego trwałość (wpływ projektu na środowisko lokalne oraz zasięg jego oddziaływania, perspektywy wykorzystania zdobytego materiału w przyszłości, możliwość jego wielokrotnego używania i przekazania dalej społeczności lokalnej). Punktacja: 0-10 punktów.

b) Aspekty merytoryczne (rzetelność prezentowanych informacji, trafność podjętego tematu w konkretnym środowisku lokalnym). Punktacja: 0-10 punktów.

c) Zaangażowanie i samodzielność uczniów (wkład pracy uczniów w projekt, kreatywność oraz dodatkowe działania podjęte przez uczniów w ramach pracy nad Projektem, praca w grupie). Punktacja: 0-7 punktów.

d) Estetyka Projektu (forma sprawozdania i jej trwałość, przejrzystość przedstawienia informacji). Punktacja: 0-3 punkty

3. Zwracamy uwagę, że najważniejszym kryterium oceny, dającym możliwość zdobycia największej liczby punktów, jest kryterium trwałości Projektu.

IV. GALA SZKOŁY DIALOGU

  1. Rozstrzygnięcie konkursu na najlepszy Projekt uczniowski zrealizowany w ramach programu „Szkoła Dialogu” w 2017 roku nastąpi podczas Gali Szkoły Dialogu w Warszawie, planowanej na marzec 2018 roku.
  2. Wszystkie szkoły, które zrealizowały w wyznaczonym terminie Projekt uczniowski otrzymują tytuł oraz dyplom Szkoły Dialogu, a także zestaw książek dla szkolnej biblioteki.[1]
  3. Dla finalistów oraz laureatów konkursu przewidziane są dodatkowe nagrody dla szkoły oraz upominki dla uczniów biorących w udział w programie Szkoła Dialogu. Zwycięska grupa uczniów otrzymuje dodatkowo dwudniowy wyjazd studyjny do miejsc związanych z polsko-żydowską historią.[2]

V. PRAWA AUTORSKIE

  1. Przystępując do projektu Szkoła Dialogu szkoła gwarantuje, że bez ponoszenia dodatkowych kosztów Fundacja będzie miała bezterminowe i nieograniczone terytorialnie prawo do korzystania przez Fundację z materiałów przesłanych przez szkołę w toku trwania warsztatów Szkoły Dialogu lub jako Projekt konkursowy na wszelkich znanych w dacie przystąpienia szkoły do projektu Szkoła Dialogu polach eksploatacji, w tym na polach eksploatacji określonych w art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W szczególności Fundacja będzie miała prawo do korzystania z tych materiałów w celach związanych z promocją i dokumentacją programu edukacyjnego Szkoła Dialogu i działań Fundacji. Ponadto Fundacja będzie miała prawo do wprowadzania zmian w przekazanych przez szkołę materiałach, przy czym zmiany takie, o ile będą mogły wpływać na integralność utworów, będą każdorazowo uzgadniane ze szkołą lub nauczycielem opiekującym się uczestnikami Szkoły Dialogu oraz z autorami. Dla uniknięcia wątpliwości, o ile będzie taka konieczność, szkoła lub nauczyciel skonsultują uzgodnienia zmian z uczniami realizującymi projekt.
  2. Przekazując Fundacji materiały sporządzone w ramach Szkoły Dialogu, uczestnicy oświadczają, że materiały te nie naruszają prawa do wizerunku lub praw autorskich osób trzecich, jak również, że wszelkie odpowiednie zgody osób trzecich zostały przez nich pozyskane, w tym zgoda na wykorzystanie wizerunku takich osób w przekazanych Fundacji materiałach. W przypadku naruszenia wyżej wymienionych praw uczestnicy ponoszą pełną i wyłączną odpowiedzialność wobec osób, których prawa zostały naruszone.
  3. Uczestnicy zobowiązują się do zamieszczania na wypracowanych w ramach programu materiałach następującej informacji: „Materiały powstały w toku realizacji projektu „Szkoła Dialogu” – projektu edukacyjnego Fundacji Forum Dialogu”.
  4. Każdorazowe publiczne użycie logotypu Fundacji Forum Dialogu może nastąpić tylko i wyłącznie po uzgodnieniu i za uprzednią zgodą Fundacji.

[1] Fundacja zastrzega sobie prawo do zmiany formy nagród.

[2] Fundacja zastrzega sobie prawo do zmiany formy nagród.