• Szkoła Dialogu

    Przekraczamy granice pamięci

Od marca do czerwca 2021 roku zrealizowaliśmy kolejną turę warsztatów Szkoły Dialogu. Ze względu na utrzymujące się zagrożenie związane z pandemią COVID-19 cykl warsztatów w każdej z biorących udział w programie szkół został przeprowadzony w formule online.

Dla wielu uczniów i uczennic oraz nauczycieli i nauczycielek, pozostających w trybie nauki zdalnej niemal od początku roku szkolnego, zaangażowanie się w dodatkowe, pozaszkolne projekty edukacyjne stanowiło duże wyzwanie, dlatego wszystkie grupy, które wzięły udział w ostatniej edycji Szkoły Dialogu zasługują na szczególne uznanie.

W semestrze wiosennym do programu przystąpiło 11 szkół w ramach dwóch realizowanych przez Forum Dialogu projektów.

Pierwszy z nich, współfinansowany przez Friends of the Forum, Conference on Jewish Material Claims Against Germany i indywidualnych darczyńców z Polski oraz zagranicy zgromadził 4 szkoły:

  • IX Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. św. Królowej Jadwigi w Rzeszowie;
  • Szkołę Podstawową nr 1 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Mysłowicach;
  • Zespół Szkół Ekonomicznych im. Karola Adamieckiego w Dąbrowie Górniczej;
  • Akademickie Liceum Ogólnokształcące Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej.

W drugi projekt, realizowany z dotacji Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego z Funduszy EOG, zaangażowało się 7 szkół:

  • Szkoła Podstawowa im. kpt. pil. Stanisława Skarżyńskiego w Warcie;
  • Szkoła Podstawowa Fundacji „Elementarz” w Jackowie;
  • Szkoła Podstawowa nr 5 im. Księdza Jana Twardowskiego w Biłgoraju;
  • Zespół Placówek Oświatowych im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Kadzidle;
  • Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Zielonkach;
  • Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. Stanisława Staszica w Stąporkowie;
  • Szkoła Podstawowa im. Wedlów-Tuczyńskich w Tucznie.

W działaniach projektowych w semestrze wiosennym wzięło udział łącznie 170 uczniów i uczennic oraz 15 nauczycieli i nauczycielek. Młodzież, chcąc upamiętnić lokalne społeczności żydowskie, niemal w każdej miejscowości działała zarówno online, jak i offline. W efekcie prac uczennic i uczniów powstały wirtualne mapy i trasy spacerów, przewodniki (zarówno w języku polskim, jak i angielskim czy niemieckim), wywiady ze świadkami historii, filmy, quizy oraz fanpage projektów na Facebooku.

W ramach swoich działań młodzież organizowała wirtualne spotkania z gośćmi, a dzięki lepszej sytuacji epidemiologicznej grupy projektowe mogły również realizować happeningi czy spacery śladami społeczności żydowskiej w przestrzeni miejscowości.

Efekty działań wszystkich grup projektowych, które wzięły udział w wiosennym semestrze Szkoły Dialogu 2021 w styczniu przyszłego roku zostaną ocenione wraz z projektami z semestru jesiennego przez komisję, która wyłoni zwycięzców i wyróżnionych w konkursie na najlepszy projekt upamiętniający.

Projekt współfinansowany przez Friends of the Forum, Conference on Jewish Material Claims Against Germany i indywidualnych darczyńców z Polski oraz zagranicy.

Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego z Funduszy EOG.