| 2016 |
Bolesławiec
Gimnazjum Samorządowe nr 2 im. Polaków Zesłanych na Sybir
Późną wiosną 2016 roku grupa młodzieży z bolesławieckiego gimnazjum razem z Adamem Gąseckim i Stanisławem Niemojewskim, trenerami Szkoły Dialogu, poznawała złożoną i nie do końca zbadaną historię Żydów z Bolesławca. A jest co poznawać, ponieważ pierwsze wzmianki o Żydach w dolnośląskim Bolesławcu pochodzą już z 1190 roku. Wspominają dokładniej bolesławieckich mieszczan, którzy od Żydów pożyczali pieniądze na budowę murów miejskich. Pozwolenie na zamieszkanie żydowskiej ludności i zbudowanie synagogi miało być wyrazem wdzięczności za pożyczone pieniądze.
Kolejne zapiski mówiące o obecności Żydów w Bolesławcu pochodzą z roku 1370. Co do położenia ówczesnej dzielnicy żydowskiej w mieście historia nie jest zgodna. Jedni mówią, że leżała ona na wschodniej stronie ulicy Jeleniogórskiej, a inni twierdzą, że znajdowała się na Przedmieściu Mikołajskim. Na pewno wiadomo, że około roku 1361 Żydów było 360, mieli 31 domów, zajmowali się przede wszystkim drobnym handlem i drobnym rzemiosłem. W wyniku przetaczających się przez Dolny Śląsk wystąpień antyżydowskich Żydzi w 1454 roku zostali wypędzeni z Bolesławca i wrócili tu dopiero po ponad 300 latach, w XVIII wieku. Cmentarz żydowski założyli w 1817 roku przy wylocie dzisiejszej ulicy Wybickiego, a w 1870 roku na jego terenie założyli dom pogrzebowy. W 1823 roku zorganizowali pierwszą salę modlitwy w domu wdowy Böhm przy niegdysiejszym Kirchplatz, a w roku 1876 zaczęli budować synagogę u zbiegu dzisiejszych ulic Kubika i Wąskiej.
Tuż obok synagogi znajdowała się Promenada, nieopodal zaś nad brzegiem stawu stał Odeon – sala koncertowo-balowa. Kiedyś przechadzali się tu eleganccy mieszkańcy miasta.
Z uwagi na przynależność Bolesławca (wtedy Bunzlau) do ziem niemieckiech, Bolesławieckich Żydów nie ominęły bojkoty ekonomiczne w 1933 roku. Po ustawach norymberskich zaczęto ich usuwać z pracy, a w czasie „nocy kryształowej” z 9 na 10 listopada 1938 roku zdewastowano i podpalono synagogę, a strażacy pilnowali, aby ogień nie przeniósł się na stojące obok budynki. Tej nocy został również zniszczony cmentarz. Dzisiaj kilka ocalałych macew znajduje się w ogrodzie Muzeum Ceramiki, a przez cmentarz przebiega wydeptana ścieżka, wzdłuż której stoją ławki.
Uczniowie rozmawiali z trenerami o judaizmie, żydowskiej historii i współczesnej tożsamości żydowskiej. Zastanawiali się, jaki mają stosunek do tej historii, czy jest coś, co powinni dla niej zrobić. Swoje refleksje i doświadczenie przełożyli na zorganizowaną przez siebie wycieczkę z elementami gry miejskiej dla mieszkańców Bolesławca. Przygotowując się do niej, krążyli po mieście, szukali informacji w książkach, internecie i wśród ludzi mogących im jakoś pomóc. W ten sposób dotarli do Tadeusza Łasicy, lokalnego historyka, który opowiedział im o tym, jak wyglądał Bolesławiec przed wojną, kto w nim mieszkał, jak układały się w nim stosunki.
Podzielił się z uczniami nazwiskami bolesławieckich Żydów, pokazał, gdzie kto mieszkał, w którym miejscu stały ich domy. Opowiedział, czym zajmowali się bolesławieccy Żydzi, gdzie mieli synagogę, a gdzie cmentarz. Później uczniowie zaprosili gości, rozwiesili plakaty, poszli do lokalnej prasy i do Wydziału Rozwoju i Promocji Miasta Bolesławca.
Zorganizowana przez uczniów wycieczka z elementami gry terenowej odbyła się 23 czerwca. Uczestników powitała jedna z uczennic, Natalia, która wytłumaczyła przybyłym, czym jest Szkoła Dialogu, jakie są jej cele i czym w związku z tym zajmowali się bolesławieccy uczniowie biorący udział w projekcie. Wprowadziła również gości w zasady, według których ma przebiegać zorganizowana przez uczniów gra.
Każdy z zaproszonych gości dostał żółty żonkil, który, jak wytłumaczyli uczniowie, miał symbolizować nieprzemijającą pamięć. Później uczestnicy wycieczki zostali podzieleni na cztery mniejsze grupy, którym przydzielono również przewodników. Każda z grup poszła w inną stronę, do innego miejsca, gdzie czekali na nią uczniowie – realizatorzy projektu. Opowiadali oni gościom, jaka jest historia miejsca, w którym się znajdują, proponowali zadania do wykonania. Każda z grup przechodziła po kolei przez wszystkie stacje.
Jedna ze stacji znajdowała się na cmentarzu żydowskim. Tutaj gimnazjaliści opowiadali o tym, jak wygląda w judaizmie pochówek, co oznacza symbolika żydowskich macew, jaka jest historia cmentarza bolesławieckiego. Podsumowaniem tej stacji była wymyślona przez uczniów gra planszowa dotycząca historii żydowskiego cmentarza.
Inną stacją był rynek, na którym goście dowiadywali się, w których kamienicach przed wojną mieszkali żydowscy handlarze i rzemieślnicy.
Na terenie byłych bolesławieckich zakładów tekstylnych – Concordia, uczestnicy gry zbierali informacje dotyczące historii tego miejsca. W czasie wojny znajdowała się tutaj filia obozu koncentracyjnego Gross-Rosen, w którym więziono między innymi ludność żydowską.
Kolejną stacją był ogród Muzeum Ceramiki, gdzie znajdują się zachowane macewy pochodzące z cmentarza żydowskiego w Bolesławcu. Tutaj uczestnicy tłumaczyli słowa hebrajskie na polski i wzięli udział w krótkim konkursie dotyczącym pojęć z zakresu judaizmu i obrzędowości żydowskiej.
Wszystkie grupy i wszyscy uczestnicy projektu spotkali się na ostatniej stacji pod budynkiem niegdysiejszej synagogi. Uczniowie opowiedzieli, jaka jest historia synagogi, a wyznaczone grupy przystąpiły później do symbolicznej odbudowy budynku z przygotowanych wcześniej elementów. Na zakończenie gimnazjaliści podziękowali uczestnikom, zebrali ich opinie i zachęcili do głębszego poszukiwania, rozumianego jako „spotkania z innym i odkrycia innego w sobie”.
Nakręcony w czasie wycieczki film został przekazany do szkolnej filmoteki – ma być wykorzystywany jako źródło podczas lekcji WOS, polskiego czy historii.
Szkoła:
Gimnazjum Samorządowe nr 2 im. Polaków Zesłanych na Sybir
Uczniowie:
grupa uczniów z różnych klas
Nauczycielka:
Beata Orczyk
Ekspert:
Sebastian Piątkowski
Trenerzy:
Adam Gąsecki, Stanisław Niemojewski
Dziękujemy Conference on Jewish Material Claims Against Germany (Claims Conference) za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu. Poprzez restytucję mienia ofiar Holokaustu, Claims Conference wspiera organizacje na całym świecie w działaniach edukacyjnych na temat Holokaustu oraz na rzecz zachowania pamięci o ofiarach Zagłady.
Dziękujemy Friends of the Forum za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu.