Głowno

Zespół Szkół Licealno-Gimnazjalnych

Uczniowie z Zespołu Szkół Licealno-Gimnazjalnych w Głownie dobrze znają lokalną historię. Ich szkoła stoi na terenie dawnego getta. Na korytarzu znajdują się tablice upamiętniające głowieńskich Żydów. Odsłoniła je Pola Hinenberg – jej siostra i mama zginęły w getcie.

Getto w Głownie Niemcy utworzyli w 1940 roku. Zgromadzono w nim ponad 5 i pół tysiąca Żydów z miasta i okolic. Przetransportowano ich później do getta w Warszawie. Wcześniej, w dwudziestoleciu międzywojennym, Żydzi stanowili około 59% mieszkańców miasta. Prężnie funkcjonowała wtedy żydowska gmina, istniała synagoga, mykwa, kirkut i cheder. Działały również organizacje polityczne. Dziś po społeczności, która żyła w Głownie od XVII wieku, pozostał budynek synagogi oraz mykwy. W dawnym budynku szkoły religijnej i zarządu gminy mieści się Urząd Miejski. Na terenie dawnego kirkutu w latach siedemdziesiątych wybudowano fabrykę, a potem utworzono sztuczny zalew. Dziś znajduje się tam plac zabaw i osiedle mieszkaniowe.

Dzięki wizycie Poli Hinenberg, ocalonej z Zagłady, licealiści wiedzieli sporo na temat Holokaustu.

Jednak podczas warsztatów Szkoły Dialogu mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę na temat przedwojennych dziejów miasta. Na warsztatach rozmawiali z trenerami Forum Dialogu o kulturze i historii Żydów, a także spotkali się z Krzysztofem Laszkiewiczem, radnym i członkiem Towarzystwa Przyjaciół Miasta Głowna. Po zajęciach poszukiwali dodatkowych informacji o dziejach głowieńskich Żydów w różnorodnych źródłach. Przewertowali monografię miasta, udali się do Muzeum Regionalnego, rozmawiali z mieszkańcami.

„Nasi młodsi koledzy nie wiedzą za wiele o tradycjach, religijności i kulturze żydowskiej. Chcemy ich oprowadzić po naszej miejscowości, wskazując miejsca, opowiadając o nich. Dla starszych chętnie przygotujemy wystawę zdjęć. Chcemy, by głownianie wiedzieli, jak wiele zawdzięczamy ludności żydowskiej” – o planach związanych z projektem mówiła Magda, jedna z uczestniczek Szkoły Dialogu. Wspomniana przez Magdę wycieczka odbyła się 13 czerwca.

fot. K.Czajkowska-Łukasiewicz, M.Mitzner

Drugoklasiści na spacer śladami głowieńskich Żydów zaprosili młodszych kolegów z trzecich klas gimnazjum oraz przedstawicieli władz miasta i powiatu.W pierwszym punkcie wycieczki, na tzw. Borówce – letniskowej części miasta, na zalesionym terenie z gruntowymi dróżkami, gdzie podczas wojny istniało getto – dwójka uczniów przybliżyła realia życia podczas niemieckiej okupacji. Uczniowie wspomnieli o przepustkach, chłodnych nocach w letniskowych willach, kuchni ludowej, pomocy Joint Distribution Committee, a w końcu deportacji… Kolejnym punktem wycieczki było miejsce, gdzie przed wojną funkcjonowała żydowska rozlewnia – tu uczestnicy spaceru mogli napić się wody. Następnie wszyscy udali się do Muzeum Regionalnego, w którym przechowano fragmenty macew z głowniańskiego kirkutu.

Po wizycie w muzeum licealiści pokazali swym młodszym kolegom i koleżankom charakterystyczne dla tego regionu żydowskie domki wypoczynkowe oraz żydowską karczmę Dorsz – jeden z najstarszych budynków miasta. Dalej trasa wiodła przez budynek synagogi, mykwy, szkoły religijnej i zarządu gminy żydowskiej. Ostatnim punktem była wizyta na kirkucie – obecnie na tym terenie znajduje się plac zabaw i osiedle mieszkaniowe. W wielu miejscach uczniowie pokazywali fotografie z dwudziestolecia międzywojennego. Całe wydarzenie udokumentowali klasowi operatorzy, którzy potem zmontowali filmik z fragmentami nagrań wycieczki, zdjęciami i wypowiedziami uczestników.

Nasi młodsi koledzy nie wiedzą za wiele o tradycjach, religijności i kulturze żydowskiej. Chcemy ich oprowadzić po naszej miejscowości wskazując miejsca, opowiadając o nich. Dla starszych chętnie przygotujemy wystawę zdjęć. Chcemy, by głownianie wiedzieli jak wiele zawdzięczamy ludności żydowskiej.

Magdalena, uczestniczka warsztatów

Chodzę do szkoły w Głownie, która znajduje się na terenie byłego getta żydowskiego. Mieszkam w mieście, z którego Ty musiałeś uciekać. Chcę przekazać taką informację, że pamięć o Żydach nie zaginęła, jest ciągle żywa.

Karolina, uczestniczka warsztatów

Na przykładzie mojego rodzinnego miasta Głowna, dowiedziałem się jak potraktowano Żydów w czasie II wojny światowej. Były to naprawdę tragiczne wydarzenia.

Tomek, uczestnik warsztatów

fot. K.Czajkowska-Łukasiewicz, M.Mitzner

Głowno

Szkoła:
Zespół Szkół Licealno-Gimnazjalnych
Uczniowie:
klasa licealna IIb
Nauczycielka:
Magdalena Łysio
Ekspert:
Krzysztof Laszkiewicz
Trenerzy:
Katarzyna Czajkowska-Łukasiewicz, Marcin Mitzner

Więcej informacji o Głownie znajdziesz na stronie Wirtualny Sztetl:

Darczyńcy

Dziękujemy Conference on Jewish Material Claims Against Germany (Claims Conference) za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu. Poprzez restytucję mienia ofiar Holokaustu, Claims Conference wspiera organizacje na całym świecie w działaniach edukacyjnych na temat Holokaustu oraz na rzecz zachowania pamięci o ofiarach Zagłady.

logo 2

Dziękujemy Friends of the Forum za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu.

FOF właściwe