Grodzisk Mazowiecki

Gimnazjum nr 1 im. Noblistów Polskich

23 pomalowane przęsła ogrodzenia, 8 dni sprzątania cmentarza, zaangażowani rodzice, szkoła, straż pożarna i lokalne władze. Gimnazjaliści z Grodziska Mazowieckiego poruszyli całą społeczność miasta, by odrestaurować grodziski kirkut. „Jestem mieszkanką Grodziska i to mnie zobowiązuje do zrobienia czegoś dobrego dla przyszłości, dzięki przeszłości. Najbardziej zaciekawiła mnie historia cmentarza żydowskiego. Moja grupa stara się to miejsce ożywić, odnowić” – mówi jedna z uczestniczek warsztatów Szkoły Dialogu.

Od szkoły dostali farby i narzędzia, straż pożarna zlała tynkowe mury gaśnicą, władze miasta postawiły tablicę informacyjną w trzech językach. Odrestaurowanie żydowskiego cmentarza to jedna z kilku części uczniowskiego projektu w ramach programu Szkoła Dialogu. Trenerzy Forum Dialogu przeprowadzili wcześniej w grodziskim gimnazjum serię czterech warsztatów na temat kultury, religii i historii Żydów w przedwojennym Grodzisku.

Miasto to było zamieszkiwane przez Żydów od XVI w. W XIX w. żydowska społeczność  przeżywała rozkwit – Żydzi stanowili 90 proc. mieszkańców, a Grodzisk nazywano „miastem żydowskim”. Pod koniec 1939 r. w mieście przebywało 3255 Żydów (około 20 proc. całej ludności). 1 grudnia 1940 r. Niemcy utworzyli getto. Jego likwidację przeprowadzono w lutym 1941 r., a około 6 tys. pozostałych Żydów przetransportowano do getta warszawskiego, skąd kierowano ich do obozu zagłady w Treblince. „Podczas odszukiwania śladów, świadków historii i miejsc pożydowskich czułam ogromną ciekawość, a jednocześnie wielki smutek z powodu nieobecności grodziskich Żydów w naszej społeczności. Pozostała po nich wielka pustka, którą staramy się zapełnić – chcemy utrwalić pamięć o grodziskich Żydach” – mówi Ola, jedna z uczestniczek warsztatów Szkoły Dialogu.

By przekazać dalej pamięć o grodziskich Żydach, uczniowie z Grodziska postanowili zabrać młodszych  kolegów i koleżanki na wycieczkę śladami grodziskich Żydów. Starannie przygotowany spacer edukacyjny, dostosowany do wieku uczniów 6 klasy podstawówki, odbył się 3 czerwca. Wycieczka z elementami gry miejskiej poprowadziła przez kirkut, dworzec kolejowy i dawne żydowskie kamienice. Uczniowie opowiadali młodszym kolegom o nieistniejących już miejscach: synagodze, jatkach i getcie. Pokazali ślady po mezuzach oraz kuczkę. Kolejnym etapem projektu były warsztaty, które młodzież zorganizowała dla swoich rówieśników z gimnazjum, aby przekazać im zdobytą podczas swoich warsztatów wiedzę.

Równocześnie do działań na cmentarzu, wycieczki dla uczniów podstawówki i zajęć dla kolegów i koleżanek z gimnazjum działały dwie uczniowskie ekipy filmowe. Pierwsza grupa stworzyła film pt. „Zamknięte cmentarze”, który dokumentuje rozwój całego projektu.

Drugiej ekipie młodych filmowców udało się skontaktować z p. Haliną Rubin, córką grodziskich Żydów, a także przeprowadzić kilka wywiadów z mieszkańcami miasta. Wspomnienia p. Barbary Macher i p. Romana Sławińskiego o żydowskim życiu w Grodzisku zostały uwiecznione w filmie i przetłumaczone na język angielski. Obraz zawiera także ciekawe archiwalne zdjęcia miejscowości. Głosu do filmu jako narrator użyczył p. Tomasz Krupski – wiceburmistrz Grodziska. „Za zamknięcie rozdziału z wieloletniego pobytu Żydów w Grodzisku uważano grudzień, czyli tewet. Wiatr zatarł ślad. Kiedy zniknęli z Grodziska jego żydowscy mieszkańcy i na Rynek zaczęło nieśmiało zakradać się nowe życie, przytłumione przez warunki wojenne, pojawiły się sklepiki i warsztaty próbujące zapełnić powstałą lukę w gospodarstwie miasta […]Dziś, poznając te historie, uczymy się o dawnych mieszkańcach, którym należy się chwila zadumy i obowiązek trwałej pamięci” – mówił w filmie Tewet.

Moje spojrzenie na życie żydowskie w tym mieście się zmieniło. Nie myślałam, że to takie ważne. Jestem bardzo szczęśliwa, że mogłam przełamać pewną barierę, która nie pozwalała mi na poznanie tej kultury.

Uczestniczka warsztatów

Dzięki warsztatom zobaczyłam jak wiele miejsc w Grodzisku jest związanych z Żydami. Biorę udział w wycieczce, na której będę moim rówieśnikom pokazywać ślady po mezuzie w żydowskiej kamienicy.

Uczestniczka warsztatów

Chciałabym serdecznie podziękować za przybliżenie mi historii, możliwość poznania kultury żydowskiej i uświadomienie mi, jak wielkim darem jest życie w wolnym państwie.

Uczestniczka warsztatów

Grodzisk Mazowiecki

Szkoła:
Gimnazjum nr 1 im. Noblistów Polskich
Wyróżnienie:
Wyróżnienie na Gali Szkoły Dialogu 2015
Uczniowie:
klasa III i koło historyczne
Nauczycielka:
Małgorzata Soczewicz
Ekspert:
Tomasz Krupski
Trenerzy:
Karolina Jastrzębska-Mitzner, Stanisław Niemojewski

Więcej informacji o Grodzisku Mazowieckim znajdziesz na stronie Wirtualny Sztetl:

Darczyńcy

Dziękujemy Conference on Jewish Material Claims Against Germany (Claims Conference) za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu. Poprzez restytucję mienia ofiar Holokaustu, Claims Conference wspiera organizacje na całym świecie w działaniach edukacyjnych na temat Holokaustu oraz na rzecz zachowania pamięci o ofiarach Zagłady.

logo 2

Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.

Obywatele

Dziękujemy Friends of the Forum za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu.

FOF właściwe