| 2015 |
Jarosław
I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika
| 2015 |
Wycieczka „Śladami Żydów w Jarosławiu” organizowana przez licealistów została poprzedzona przygotowaniami. Szukając informacji i jakichkolwiek wskazówek, młodzież spotkała się z p. Zbigniewem Józefem Tobiasiewiczem, który jest opiekunem Centrum Historii Polskich Żydów w Dynowie i opowiedział im o żydowskiej historii miasta.
W Jarosławiu, dziś czterdziestotysięcznym mieście leżącym na Podkarpaciu, nad rzeką San, Żydzi zaczęli pojawiać się w drugiej połowie XV w. Pierwsza o nich wzmianka pochodzi z roku 1464. Wiadomo, że w 1563 r. rodzin żydowskich mieszkało tu już 13, a w 1640 r. zbudowano pierwszą synagogę. Na słynne sierpniowe jarmarki jarosławskie zjeżdżali się żydowscy kupcy z całej Rzeczypospolitej. Tutaj też na wrześniowe sesje Sejmu Czterech Ziem, tzw. parlamentu żydowskiego, przybywali Żydzi, rektorzy jesziw i przedstawiciele największych gmin żydowskich. Jarosławscy Żydzi zajmowali się handlem, udzielaniem pożyczek, dzierżawą karczm, myta i młynów.
Byli też lekarzami i rzemieślnikami. Pod koniec XVIII w. mieli dom dla ubogich i bractwo Chewra Kadisza. Na dzisiejszym Podkarpaciu była to druga, po przemyskiej, gmina żydowska pod względem wielkości.
Spis powszechny podaje, że w 1921 r. w Jarosławiu mieszkało 6577 Żydów, czyli prawie 33 proc. mieszkańców miasta. Należała do nich większość sklepów i bazarów. Prowadzili Kółko Gospodarskie Żydowskiego Towarzystwa Rolniczego, Zjednoczony Żydowski Cech Rzemieślniczy, Stowarzyszenie Rękodzielników Żydowskich Jad Charuzim, Żydowskie Stowarzyszenie Oświatowo-Kulturalne „Tarbut” i Towarzystwo Ochrony Zdrowia. Mieli też spółdzielnie kredytowe, zakładali partie polityczne i organizacje syjonistyczne.
We wrześniu 1939 r. Niemcy deportowali około 10 tys. Żydów z Jarosławia i okolic za San, czyli do radzieckiej strefy okupacyjnej. Wywózki trwały sześć dni, ostatnie przeprowadzono jeszcze przed końcem miesiąca. Tych, których nie zabrano, w 1942 r. wywieziono do obozu zagłady w Bełżcu.
Z dawnych lat przetrwały trzy synagogi i gmach Stowarzyszenia Jad Charuzim, w którym teraz jest Miejska Biblioteka Publiczna oraz Państwowe Ognisko Baletowe. Przetrwał też cmentarz z kilkudziesięcioma nagrobkami. Najstarszy, z 1850 r., należy do Szymona Marylesa. Pochowano tam również kilkudziesięciu Żydów zamordowanych w egzekucjach w czasie wojny, między innymi grupę 36 zabitych 1 sierpnia 1943 r. w Wólce Pełkińskiej. W kwietniu 2006 r. został na tym cmentarzu odsłonięty pomnik w formie macewy, upamiętniający jarosławskich Żydów.
W ramach przygotowań część z uczniów poszła spacerem na cmentarz żydowski i tam przygotowała krótkie nagranie mające im pomóc w trakcie wycieczki. Równocześnie jako wstęp do wycieczki młodzież porozwieszała na ścianach budynku swojej szkoły symboliczne plakaty z wydrukowanymi hasłami mającymi sprzeciwiać się dyskryminacji i nietolerancji: „Każdy inny, wszyscy równi”, „Nie mów, że tolerujesz. Po prostu toleruj”, w mieście zaś plakaty zapraszające na wycieczkę. i wysłano też imienne zaproszenia dla konkretnych gości.
Wycieczka rozpoczęła się 14 grudnia o 11.30 w liceum im. Mikołaja Kopernika. W holu szkoły jeden z uczniów krótko opowiedział przybyłym gościom historię Żydów w Jarosławiu, Mówił o tym, czym dla Żydów jest cmentarz, a także dlaczego Żydzi kładą kamienie na grobach zamiast kwiatów i co to znaczy, że cmentarz żydowski jest miejscem nieczystym.
Na rynku jeden z uczniów opowiadał o żydowskich kramach i straganach, o kamienicy Orsettich, w której przed wojną znajdowały się sklepy. Później grupa poszła pod budynek, w którym kiedyś znajdowało się przedszkole żydowskie. W tym samym miejscu uczono hebrajskiego i odbywały się zajęcia gimnastyczne. Wycieczka obejmowała też dom starców i budynek, w którym znajdowało się Towarzystwo Wzajemnej Pomocy Rękodzielników oraz Dużą Synagogę z 1811 r. i Małą Synagogę. Następnie uczestniczy wycieczki odwiedzili miejsce, gdzie była rzeźnia, mykwa i szkoła, opactwo benedyktyńskie i jeden z budynków, który w czasie wojny znalazł się na terenie getta. Po wycieczce uczniowie otrzymali dużo słów wsparcia i uznania od wszystkich uczestników.
Ostatnio oglądałam jakiś film z mamą i jednym z bohaterów był Żyd. Rozpoznałam go od razu po kipie, którą miał na głowie. Mężczyzna wspomniał coś o niekoszernym mięsie. Moja mama nie miała pojęcia o co chodziło, więc jej wytłumaczyłam, jakie mięso jest koszerne, a jakie niekoszerne. Jestem z siebie bardzo dumna z tego powodu.
Uczestniczka warsztatów
Szkoła:
I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika
Uczniowie:
klasa II o profilu dziennikarskim
Nauczycielki:
Danuta Matusz, Elżbieta Łambucka
Ekspert:
Zbigniew Józef Tobiasiewicz
Trenerki:
Jolanta Goździk, Michalina Laskowska
Dziękujemy Conference on Jewish Material Claims Against Germany (Claims Conference) za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu. Poprzez restytucję mienia ofiar Holokaustu, Claims Conference wspiera organizacje na całym świecie w działaniach edukacyjnych na temat Holokaustu oraz na rzecz zachowania pamięci o ofiarach Zagłady.
Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.
Dziękujemy Friends of the Forum za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu.