Do korowodu Szkół Dialogu zlokalizowanych na wschodzie Polski dołączyło Opole Lubelskie ze swą barwną historią i międzykulturową społecznością na przestrzeni wieków. Uczniowie ze Szkoły podstawowej nr 1 im. Kornela Makuszyńskiego którzy stanęli przed zadaniem odkrycia losów żydowskich mieszkańców swojego miasta mieli nie lada wyzwanie ze względu na fakt że tak niewiele materialnych śladów się zachowało. Mimo to podjęty przez nich wysiłek i rezultaty ich pracy zasługują na ogromny podziw i szacunek. Opole Lubelskie to miasto liczące ok. 9000 mieszkańców w województwie lubelskim z siedzibą powiatu opolskiego i gminy miejsko-wiejskiej położone ok. 40 km od Lublina. Od co najmniej XII wieku istniała tu wieś. Niemal od początku swego istnienia zamieszkiwała tu ludność należąca do różnych grup etnicznych i wyznaniowych, m.in. szkockich i niemieckich rzemieślników sprowadzonych tu w XVII i XVIII wieku. Według niektórych źródeł, pierwsi Żydzi pojawili się w Opolu wcześniej, bo już w XVI wieku. Wzmianki o ich działalności gospodarczej można odnaleźć w dokumentach z 1538 r., które mówią o Żydach z Opola prowadzących transakcje handlowe z kupcami ze Lwowa. Migrację Żydów na Lubelszczyznę wywołały lokacje nowych miast prywatnych. W 1664 r. ówczesny właściciel Jerzy Słupecki wydał przywileje, gwarantujące Żydom swobodny zakup placów i domów, także w rynku. W obrębie Starego Miasta, głównie na ulicy Błotnej ukształtowała się dzielnica żydowska wraz z zespołem synagogalnym. W okresie staropolskim Żydzi stanowili ponad 90% wszystkich opolskich handlarzy. Szybko nastąpił podział na rzemieślników żydowskich (szewcy, kamasznicy, krawcy, rzeźnicy i piekarze) i chrześcijańskich (kowale, murarze, cieśle czy bednarze). W połowie XIX w. mieszkańcy Opola wyznania mojżeszowego stanowili 67,3% ludności. Prawdopodobnie już wtedy funkcjonowała tu samodzielna gmina z własną murowaną synagogą i mykwą. Opolscy Żydzi utrzymywali się głównie z szewstwa i krawiectwa. W latach 1872 – 1880 przy ul. Cichej zbudowano nową synagogę z białego kamienia i bet midrasz.W 1918 r. na północ od Rynku, na linii dzisiejszej ulicy Rzemieślniczej wybudowano mykwę. Na początku XX w. Żydzi stanowili ponad połowę mieszkańców Opola. W 1931 roku ta liczba zmalała do 35,7% ogółu mieszkańców. Większość Żydów utrzymywała się z pracy w warsztatach bądź z drobnego handlu, prowadząc własne sklepy, w większości ulokowanych wokół rynku. W osadzie funkcjonowało 5 żydowskich garbarni, dwie olejarnie oraz 3 kaszarnie. Gmina, której przywódcą był rabin Szapiro, prowadziła dom schronienia dla starców, rzeźnię rytualną i szkołę Talmud-Tora oraz oddział stowarzyszenia Gemiłut Chesed, zajmujący się udzielaniem nieoprocentowanych pożyczek ubogim Żydom. Społeczność żydowska w Opolu była głównie ortodoksyjna – funkcjonowało tu jedenaście prywatnych domów modlitwy, w tym kilka chasydzkich. W mieście rozwijał się lewicowy Bund oraz ruch syjonistyczny (m.in. Mizrachi, Syjoniści-Rewizjoniści). Bardzo silne wpływy wśród miejscowej młodzieży miała syjonistyczna organizacja „Gordonia”, prowadząca działalność kulturalno-oświatową i przygotowująca młodych pionierów do wyjazdu do Palestyny, a także He-Chaluc. Pod koniec lat 20. XX w. przez krótki okres działała tu także niezależna organizacja kulturalna Kultur-Liga organizująca wykłady i posiadająca własną bibliotekę. Z początkiem II wojny światowej Opole Lubelskie służyło okupantom za główny punkt zborny dla Żydów z zachodniej Lubelszczyzny, a także z zagranicy, m.in. z Wiednia, a w późniejszych latach także ze Słowacji i Francji. W marcu 1941 r. w zachodniej części miasta, pomiędzy ulicami: Nową, Ogrodową i Nowym Rynkiem Niemcy utworzono getto. Teren ogrodzono najpierw drutem kolczastym, a potem – wysokim płotem z żerdzi i desek. Życiem getta kierował Judenrat. Budynek synagogi i przylegającej do niej szkoły religijnej od momentu założenia getta pełnił funkcje mieszkalne. Ulokowano w niej Żydów przybyłych z Puław, Wiednia, Francji i Słowacji.
Opole Lubelskie
Gimnazjum nr 1 w Opolu
w Opolu Lubelskim