Parczew

I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika

Żydzi zjawili się w Parczewie już w XV albo XVI w. W dzielnicy żydowskiej, na północ od rynku, za murami miejskimi mieli synagogę, dostali tam teren na utworzenie cmentarza. Później zbudowali mykwę, dom dla potrzebujących pomocy. W latach dwudziestych mieli już 27 domów modlitwy. Wszystko znajdowało się mniej więcej w rejonie ulic Bożniczej, Brzeskiej, Żabiej, Końskiego Rynku, Kościelnej, Kolejowej i Warszawskiej. Żydzi byli piekarzami, garncarzami i szewcami, kotlarzami, krawcami i czapnikami. Warzyli miód i ubijali bydło. Mieli popularną wśród chasydów Agudę, popierany przez członków syndykatów Bund. Działały tu He-Chaluc i Ha-Szomer ha-Cair przygotowujące młodzież do osadnictwa w Palestynie.

Niemcy weszli do Parczewa 5 października 1939 r. Żydów zmusili do pracy, ich majątki skonfiskowali. W marcu 1941 r. utworzyli getto w rejonie ulic Szerokiej i Bożniczej.

Zamknęli w nim Żydów między innymi z Parczewa, Kocka, Czemiernik, Wohynia, Krakowa i Lublina, w sumie do 7 tys. osób. W końcu sierpnia 1942 getto zlikwidowano, rozstrzeliwując 100 osób na miejscu a resztę przewożąc do Treblinki lub getta w Międzyrzecu Podlaskim. Dwustu Żydów żyło po wojnie w Parczewie, ale wyjechali po pogromie zorganizowanym przez partyzantów w 1946 (3 ofiary śmiertelne, zdemolowane żydowskie sklepy).Uczniowie z parczewskiego liceum mieli świadomość żydowskiej historii ich miasta. Wiedzieli, że ten okazały budynek, sklep z ubraniami, kiedyś był synagogą. Zdawali sobie sprawę z tego, że tam gdzie jest park miejski, był cmentarz. W czasie warsztatów prowadzonych przez liderki Szkoły Dialogu Anetę Kulińską i Monikę Oszmaniec rozmawiali o tej sytuacji, z którą nie wiadomo co zrobić. Poznawali nowe pojęcia, fakty z historii ich miasta. Organizując i przygotowując wycieczkę poszerzali swoją wiedzę. Czytali książki, szukali informacji w internecie.

Spotkali się z miejscowym historykiem Juliuszem Bzówką, który opowiedział uczniom o ich miejscowości, o tym co tu było, co się działo. Szukali informacji u rodziców i dziadków. Nawiązali kontakt z Agatą Zapasą, absolwentką ich liceum, teraz doktorantką na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, zajmującą się tematyką parczewskich Żydów. Pomagała im w czasie przygotowań, podrzucała informacje, rozjaśniała niejasne kwestie. Razem z burmistrzem i starostą, z przedstawicielami gmin, z dyrektorami szkół, nauczycielami i innymi uczniami liceum wzięła udział w zorganizowanej przez młodzież wycieczce. ,,Spacer po żydowskim Parczewie” objął kilka punktów. Pierwszym był rynek, na którym uczestnicy oglądali zorganizowaną przez uczniów wystawę zdjęć przedwojennego Parczewa i dawne targowisko. Uczniowie w tym miejscu opowiadali o historii tego miejsca, o jego charakterze i wyglądzie. Pokazali prezentację, wyświetlili krótki film o parczewskim getcie. Przechodnie się dołączali, pytali, o co chodzi. Byli zainteresowani, opowiadali swoje własne historie. Głos zabrał też p. Tomasz Tyszkiewicz, urodzony w 1926 r. mieszkaniec Parczewa, pamiętający jeszcze mieszkających w Parczewie Żydów, wojnę i Zagładę.

Tam gdzie kiedyś odbywało się targowisko, uczniowie opowiadali o tym, jak wyglądały kramy i stragany, co na nich leżało, jakie zapachy unosiły się w powietrzu. Mówili o tym, ilu było Żydów, jak wpływali na Parczew, jak go kształtowali i zmieniali. Później odwiedzili synagogę i cmentarz, który wcześniej uporządkowali. Byli w miejscu, gdzie kiedyś stała cerkiew. Po drodze opowiadali anegdoty z książki Przy szabasowych świecach i ciekawe historie związane z przeszłością swojego miasta. Przeszli obok dawnej siedziby gestapo oraz domu pana Goleckiego, parczewskiego Sprawiedliwego, który w czasie wojny ukrywał Żydów. Próbując ukazać temat z perspektywy wielokulturowej, zaprowadzili grupę pod kościół katolicki, a później na katolicki cmentarz. Mówili o podobieństwach, różnicach, o wspólnocie historii i różnicy losów. Na katolickim cmentarzu zostawili znicz pod pomnikiem upamiętniającym ofiary II wojny światowej, zapalony przez burmistrza miasta Pawła Kędrackiego. Na koniec urządzili quiz dotyczący tego, o czym opowiadali. Częstowali samodzielnie przez siebie przygotowaną macą oraz chałką i pączkami posypanymi pudrem. Wszystkiemu przyglądała się lubelska telewizja. Młodzież zaprosiła władze miasta, mając nadzieję, że wspólnie zainicjują działania zmierzające do upamiętnienia parczewskich Żydów

Te warsztaty dały mi wiedzę na temat ludzi, którzy żyli obok nas od wieków i nasze współistnienie będzie trwać dalej.

Jakub, uczestnik warsztatów

Zajęcia pobudziły we mnie chęć do działania, chcę zmienić świadomość moich znajomych, chcę, żeby wiedzieli, jak silnie nasi przodkowie byli związani z kulturą żydowską.

Agata, uczestniczka warsztatów

Gdyby nie te zajęcia, nigdy nie zaczęłabym się interesować przeszłością miejsca, w którym żyję, które jest tak bardzo powiązane z Żydami. […] Warsztaty zachęciły i przygotowały nas do poszukiwań i tak naprawdę zmotywowały do aktywnych działań.

Edyta, uczestniczka warsztatów

Zdałam sobie sprawę z tego, że codziennie mijam budynki czy inne miejsca, które były i są ważne dla Żydów, a ja nie zawsze obdarzałam je należytym szacunkiem. Teraz wiem, jak wiele jest miejsc bardzo mocno związanych z kulturą żydowską, które są przez nas zapomniane.

Agata, uczestniczka warsztatów

Każdy z nas myśli, że wie, kim jest osoba pochodzenia żydowskiego. Wiemy, że nasza wiara katolicka i judaizm są tak samo podobne jak różne. Jesteśmy monoteistami, mamy tych samych proroków. Ale co dalej? Kto z nas chrześcijan wie, że mykwa to rytualna łaźnia, że menora to siedmioramienny świecznik albo ile trwa szabat.

Jakub, uczestnik warsztatów

Parczew

Szkoła:
I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Parczewie
Uczniowie:
grupa uczniów z różnych klas
Nauczyciel:
Iwona Pastor
Ekspert:
Agata Zapasa
Trenerki:
Aneta Kulińska, Monika Oszmaniec

Więcej informacji o Parczewie znajdziesz na stronie Wirtualny Sztetl:

Darczyńcy

Dziękujemy Conference on Jewish Material Claims Against Germany (Claims Conference) za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu. Poprzez restytucję mienia ofiar Holokaustu, Claims Conference wspiera organizacje na całym świecie w działaniach edukacyjnych na temat Holokaustu oraz na rzecz zachowania pamięci o ofiarach Zagłady.

logo 2

Dziękujemy Friends of the Forum za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu.

FOF właściwe