Zabrze

Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 11

Zaskakująco, pierwszym Żydem wspomnianym w kronikach Zabrza był… ochrzczony Ignatius Marcus, który zmienił swoją religię w 1771 roku. Po odkryciu złóż węgla kamiennego (przez Salomona Isaaca, żydowskiego kupca pochodzącego z Brabancji) pod koniec XVIII wieku możliwy był rozwój gmin śląskich, w tym zabrzańskiej – stanowiła ona siedzibę pierwszej państwowej kopalni węgla. Żydzi zabrzańscy do 1872 roku podlegali pod gminę bytomską. W drugiej połowie XIX wieku ich liczebność wzrastała, co znajdowało odzwierciedlenie we wkładzie żydowskich przedsiębiorców w rozwój przemysłowy miasta. Wybudowana wówczas synagoga w stylu romańsko-mauretańskim została spalona w czasie Nocy Kryształowej, która przyniosła zorganizowane prześladowania zabrzańskich Żydów. Do dzisiaj pozostały po nich nieliczne oznaki ich przedwojennej obecności – tablica w miejscu dużej synagogi, budynek kahalny z gwiazdą Dawida na placu Warszawskim oraz kirkut z wieloma zachowanymi macewami.

Uczniowie III Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 11 w Zabrzu podjęli się odkrywania nieznanej im historii zabrzańskich Żydów wiosną 2017 roku. Od początku warsztatów Szkoły Dialogu byli bardzo pozytywnie nastawieni do tematyki i pracy trenerek Forum, wykazywali wiele inicjatywy i zaangażowania.

Długo rozmawiali z trenerkami na tematy takie jak pozycja rabina, samostanowienie gmin, koszerność, wykorzystywanie macew jako budulca w trakcie i po wojnie, getto ławkowe czy numerus clausus. Uczniowie zdecydowali się na przygotowanie wycieczki, która pokaże historię zabrzańskich Żydów uwzględniając śląski i niemiecki kontekst.

Przygotowując się do roli przewodników po żydowskiej przeszłości Zabrza licealiści nie ustawali w poszukiwaniach. Dotarli nie tylko do archiwalnych zdjęć i szczegółowych publikacji, ale też do wyjątkowych osób mogących podzielić się dodatkowymi informacjami. I tak w trakcie przygotowań do wycieczek konkursowych uczniowie zorganizowali wykłady: Lidera Dialogu pana Dariusza Walerjańskiego, badacza i pasjonata historii Żydów na Górnym Śląsku oraz społecznego opiekuna cmentarza żydowskiego w Zabrzu; pani Krystyny Weigl-Albert, która opowiedziała historię swojego dziadka profesora Rudolfa Weigla – Sprawiedliwego wśród Narodów Świata; pana Piotra Hnatyszyna, historyka Muzeum Miejskiego i twórcy Słownika Zabrzańskich Żydów. Udało się także spotkać z panem Herbertem Mynarkiem, urodzonym w 1925 roku wychowankiem Gimnazjum Męskiego, poprzednika III Liceum Ogólnokształcącego. Pan Mynarek opowiadał o tradycjach tolerancji w szkole, wzrastającym antysemityzmie lat 30. oraz wspomnieniach Nocy Kryształowej – palącej się synagodze i znikających żydowskich kolegach.

fot. A.Bryś, K.Niewczas

Swoją wycieczkę uczniowie mieli szansę przeprowadzić trzykrotnie – dla dwóch klas gimnazjalnych oraz dla grupy francuskich uczniów odwiedzających Zabrze w ramach wymiany. Uczestnicy mogli posłuchać o żydowskich profesorach uczących przed wojną w ich szkole, zobaczyć nagrobki zabrzańskich Żydów oraz poznać sylwetkę Juliusa Kochmanna – słynnego producenta likierów i właściciela najpiękniejszego hotelu w mieście. Szczególnie zainteresowanie temat wzbudził wśród klasy niemieckojęzycznej, która zaciekawiona była powiązaniem miejscowych Żydów z kulturą i historią niemiecką.

Dla upamiętnienia projektu absolwenci Szkoły Dialogu zdecydowali się zasadzić drzewo z zakopaną obok kapsułą czasu, a także namalować na dziedzińcu szkolnym nazwę swojego projektu – „Mapamięci”.

Warsztaty Szkoły Dialogu to nie tylko wiedza na tematy żydowskie. Uczestnicy podkreślali możliwość integracji z innymi uczniami, poznania samych siebie, a także wagi znajomości historii. Jak napisał jeden z zabrzańskich absolwentów Szkoły Dialogu: „Historia jest historią i nie zmienimy jej, lecz historia pamiętana, nawet jeśli jest okrutna i bolesna, jest szansą lepszej przyszłości”.

Nabrałam większej odwagi do rozmowy, dyskusji. Zaczęłam też wartościować rzeczy na ważne i ważniejsze. Doceniać jak istotne jest to, co dzieje się teraz, że to my mamy wpływ na przyszłość. Jestem wdzięczna osobom, które mnie tego nauczyły.

Uczestniczka warsztatów

Mam wrażenie, że wykłady zmieniły mnie. Myślałam czasami o ludziach wokół mnie, o świecie, który razem tworzymy i o tym, jaki ma on wymiar. Ale nigdy tak jak teraz nie zdawałam sobie sprawy jak błahe rzeczy mają ogromny wpływ na niego. Chcę go zmienić, zawsze chciałam, ale nie wiedziałam jak. A wystarczyło zacząć od siebie – otworzyć oczy sobie, by móc pomagać otwierać je innym

Uczestniczka warsztatów

Historia jest naszą częścią, kształtuje nas, wpływa na nasze wybory. Poznając ją, poznajemy samych siebie. Warsztaty prowadzone przez Forum Dialogu uświadomiły mi jak bardzo istotna jest przeszłość.

Uczestnik warsztatów

Zabrze

Szkoła:
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 11
Uczniowie:
klasa 1C liceum
Nauczyciel:
Izabela Pordzik-Olcha
Eksperci:
Piotr Hnatyszyn, Dariusz Walerjański, Krystyna Weigl-Albert
Trenerki:
Ada Bryś, Katarzyna Niewczas

Więcej informacji o Zabrzu znajdziesz na stronie Wirtualny Sztetl:

Darczyńcy

Dziękujemy Conference on Jewish Material Claims Against Germany (Claims Conference) za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu. Poprzez restytucję mienia ofiar Holokaustu, Claims Conference wspiera organizacje na całym świecie w działaniach edukacyjnych na temat Holokaustu oraz na rzecz zachowania pamięci o ofiarach Zagłady.

logo 2

Dziękujemy Friends of the Forum za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu.