Urszula Antosz-Rekucka

Mszana Dolna

Urszula Antosz-Rekucka - Liderka Dialogu w Mszanie Dolnej

„Przywróćmy pamięć” FODZ, pierwszy mój projekt 2010/11, z udziałem w Gali Finałowej w Warszawie, z moim autorskim programem „Tamtej Mszany nie ma już” opowiadającym o pięknie żydowskiej kultury, historii miasta, z piosenkami w jidysz i po hebrajsku, z Chagallem w tle. Fragmenty pokazaliśmy na 70. rocznicy Zagłady w Mszanie.

„Zachować pamięć. Historia i kultura dwóch narodów” – jego najważniejszą częścią, poza edukacją w szkole, są spotkania młodzieży z Polski i Izraela. Zorganizowałam do tej pory 2 takie spotkania: w 2013 i 2015 r., z młodzieżą z Modin i Hadery. Były warsztaty w szkole, tańczyliśmy poloneza, malowaliśmy wspólny obraz na ogromnym płótnie, którym potem się podzieliliśmy. Rozegraliśmy mecz koszykówki, częstowaliśmy gości regionalnymi oscypkami i domowym ciastem. Mieliśmy wspólne ceremonie na miejscu pamięci. Jak mi jest ciężko, puszczam fragmenty nagrań z tych spotkań, zwłaszcza wspólne, spontaniczne „Hallelujach” w 3 językach – od razu wraca uśmiech i poczucie sensu.

Międzynarodowy Projekt „Krokus” – od 3 lat sadzimy na zbiorowych mogiłach sadzonki krokusów, które mają upamiętniać dzieci-Ofiary Shoah. Chciałabym, by każde pochowane tam dziecko, miało swój krokus – było ich aż 167. Cebulki otrzymujemy za pośrednictwem Żydowskiego Muzeum Galicja; w tym roku zaginęły po drodze, bo cel byłby osiągnięty. Ale dopilnujemy, by każde dziecko miało swój kwiat. O tych, o których wiemy cokolwiek, mamy zdjęcie albo choć strzęp historii, opowiadam uczniom przed posadzeniem. Krokusy pięknie kwitną wiosną. Pamięć trwa.

Projekt „Oblicza dialogu. Młody Asyż. Młodzież na rzecz tolerancji i pokoju” to wieloletni projekt edukacyjny Instytutu Dialogu Międzykulturowego JPII w Krakowie. Ma jakoś kontynuować ideę spotkań międzyreligijnych zapoczątkowanych przez JPII w 1986 r. w Asyżu. To projekt edukacyjny, co roku ma inny temat wiodący, np. budowle sakralne w różnych religiach, rola ksiąg świętych, wyobrażenia o raju w różnych kulturach i religiach, a w tym roku „Przy wspólnym stole. Obrzędy i tradycje kulinarne w różnych kulturach i religiach”. To świetny program, uczestniczę w nim z uczniami od 2. edycji co rok, zawsze z sukcesami – w tym roku mam aż 3 grupy, w 2 szkołach, bo mam zastępstwo w szkole podstawowej. Każda grupa ma swoją stronę w Internecie, na której prezentuje swoje działania. Założyłam też stronę na fb „Młody Asyż Instal-Leśna”, na której dzielimy się tym, co robimy i trochę edukujemy. Dla mnie ten projekt to też swoiste „plecy” w działaniach w szkole: wszak to kontynuacja nauczania papieża-Polaka. Daje duże możliwości w zakresie dialogu, nie tylko z judaizmem. Mam tam też swój „kącik” do obalania stereotypów związanych np. z Talmudem czy macą.

Strony moich grup w ramach projektu “Oblicza dialogu” w kolejnych latach: