| 2016 |
Białystok
Gimnazjum w Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Kleosinie
| 2016 |
Uczniowie z Kleosina, mimo że ich miejscowość nie ma żydowskiej historii, zgłosili się do udziału w warsztatach. Nieopodal leży Białystok, który przed II wojną światową był najważniejszym centrum żydowskim na Podlasiu. To wielokulturową historię tego miasta poznawali gimnazjaliści.
Białystok jest stolicą województwa podlaskiego i liczy ponad 296 tysięcy mieszkańców. Pierwsze wzmianki o białostockich Żydach pochodzą z 1658 roku. Pod koniec XVIII wieku Żydzi stanowili około 45% mieszkańców miasta. Początek XIX wieku przyniósł szybki wzrost liczebności społeczności żydowskiej. Białystok i jego okolice zostały włączone w obszar tzw. strefy osiedlania. W 1906 roku z inspiracji władz cesarskich doszło do pogromu. W jego wyniku zginęło, wedle różnych źródeł, od 82 do 110 Żydów. W roku 1912 Żydzi stanowili w Białymstoku 75% mieszkańców, miasto nazywano w tym czasie „Jerozolimą północy”. W czasie II wojny światowej Niemcy utworzyli getto białostockie, zamknęli w nim Żydów z miasta i okolicznych miejscowości. Wybuchło powstanie, które zostało krwawo stłumione. Zapoczątkował je Icchok Malmed. Jego imieniem nazwano jedną z ulic w centrum miasta.
Większość żydowskich mieszkańców Białegostoku Niemcy zamordowali w obozie zagłady w Treblince. Jednym z najbardziej znanych białostockich Żydów był Ludwik Zamenhof, lekarz okulista, twórca języka esperanto.
Warsztaty prowadzone przez trenerów Forum Dialogu były dla większości uczniów pierwszym spotkaniem z historią i kulturą Żydów. Gimnazjaliści z zaciekawieniem odkrywali historię i znaczenie nazw ulic, czy miejsc upamiętniających białostockich Żydów. „W sumie to całkiem sporo zapamiętałam. Zmieniły się także moje poglądy, nie wspominając już o tym, ile się dowiedziałam o Białymstoku. Fajna sprawa z tymi warsztatami” – powiedziała jedna z uczennic. Chcąc poszerzyć wiedzę o białostockich Żydach, młodzież zaprosiła do swojej szkoły Lucy Lisowską, prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej Polska–Izrael. Od lat podejmuje ona działania na rzecz zachowania materialnego i kulturalnego dziedzictwa Żydów na Podlasiu. Ponadto uczniowie zorganizowali wystawę prac plastycznych. Na szkolnym korytarzu rozstawili sztalugi, na których znalazły się rysunki białostockiej synagogi, menory czy flagi Izraela.
9 grudnia na finałową wycieczkę gimnazjaliści zaprosili przedstawicieli wszystkich klas oraz ich nauczycieli. Przed wyruszeniem w drogę goście otrzymali spacerownik – folder z mapką i opisanymi punktami wycieczki. Wspólnie zatańczyli także do piosenki Hava Nagila. Następnie wszyscy udali się na ulicę Surawską pod pomnik Wielkiej Synagogi. W tym miejscu biło serce najstarszej żydowskiej dzielnicy Schulhof. Przewodnicy przybliżyli historię bożnicy i zaznajomili uczestników z najważniejszymi pojęciami dotyczącymi judaizmu. Kolejnym punktem był ratusz. Nigdy nie pełnił on funkcji administracyjnej, tylko handlową. W jego wnętrzu znajdowały się należące głównie do Żydów sklepy, kioski oraz stoiska z odzieżą, obuwiem i narzędziami. Przy kinoteatrze Apollo uczniowie opowiedzieli o działalności kulturalnej białostockich Żydów. Spacerowicze poznali także historię Teatru Miniatur Gilarino. Został ona założony w 1926 r. prze młodych żydowskich artystów. O edukacji przewodnicy opowiadali przy budynku Gimnazjum Józefa Zeligmana.
Uczestnicy wycieczki poznali także postać Izaaka Zabłudowskiego – przedsiębiorcy zajmującego się między innymi dostawami drewna budowlanego. Uczniowie przybliżyli również dzieje Towarzystwa Dobroczynnego Linas Chajlim. Ta żydowska organizacja niosła pomoc medyczną potrzebującym białostoczanom. Następnie wszyscy udali się w miejsce, gdzie niegdyś stał dom rodzinny Ludwika Zamenhofa. Przy pomniku tego naukowca uczestnicy spaceru mieli za zadanie dopasować słowa w esperanto do ich polskiego tłumaczenia. Na zakończenie wycieczki uczniowie udali się na miejsce getta. Zatrzymali się przy tablicy upamiętniającej Icchoka Malmeda i przy pomniku Bohaterów Powstania w Getcie. Organizatorzy wycieczki stworzyli dla jej uczestników scenariusze godzin wychowawczych o Żydach w Białymstoku. W kolejnych dniach przedstawiciele klas, którzy brali udział w wycieczce, przeprowadzali zajęcia dla swoich kolegów i koleżanek. W ramach sprawozdania gimnazjaliści przygotowali film i prezentację.
Szkoła:
Gimnazjum w Zespole Szkół im. Jana Pawła II
Uczniowie:
klasy IIIa i IIIe
Nauczycielka:
Joanna Radłowska
Trenerzy:
Izabela Murawska, Stanisław Niemojewski
Dziękujemy Conference on Jewish Material Claims Against Germany (Claims Conference) za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu. Poprzez restytucję mienia ofiar Holokaustu, Claims Conference wspiera organizacje na całym świecie w działaniach edukacyjnych na temat Holokaustu oraz na rzecz zachowania pamięci o ofiarach Zagłady.
Dziękujemy Friends of the Forum za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu.