| 2016 |
Brzesko
Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych
| 2016 |
Tytuł finalisty na Gali Szkoły Dialogu 2016
Brzesko jest położone w województwie małopolskim i liczy 35 tysięcy mieszkańców. Początki obecności Żydów datuje się na koniec XVI wieku. Na przełomie XIX i XX wieku stanowili oni powyżej dwóch trzecich wszystkich mieszkańców, czyli ponad 2300 osób. W latach 1894–1906 funkcję burmistrza gminy piastował Żyd Henoch Klopholz. W Brzesku, mimo wojennych zniszczeń, zachowały się miejsca związane z żydowską historią. Przetrwały budynki, w których funkcjonowały synagoga, mykwa, domy modlitwy i cheder. Ocalał także dziewiętnastowieczny kirkut z kilkuset macewami.
„Uważam, że wzięcie udziału w warsztatach było bardzo dobrym pomysłem. Ja i moi koledzy dowiedzieliśmy się dużo nowych rzeczy o Żydach i ich kulturze. Możemy teraz lepiej ich zrozumieć” – wspominał jeden z uczniów, Jakub. Już od pierwszych warsztatów licealiści wykazywali się dużą otwartością, ciekawością i chęcią do działania. Z zapałem poznawali historię Żydów w Polsce. Podczas pracy projektowej wytrwale szukali dodatkowych informacji. Spotkali się z Jerzym Wyczesanym – historykiem sztuki, autorem licznych publikacji o brzeskich Żydach. Zwiększyła się także ich świadomość historii Brzeska.
„Myślę, że to jest fantastyczne, że mogę dowiedzieć się tak wiele o swoim mieście i pokazać to innym” – podkreślał jeden z uczestników warsztatów. Ważnym wydarzeniem dla licealistów była wizyta żydowskiej młodzieży ze szkoły Himmelfarb w Jerozolimie. Przyjechała ponad setka uczniów wraz z nauczycielami i Dovem Landauem, dawnym mieszkańcem Brzeska. Dzięki wspólnym śpiewom, tańcom i rozmowom młodzi ludzie mieli szansę lepiej się poznać i przełamać stereotypy.
„Nie ma historii Brzeska bez Żydów” – tymi słowami jedna z uczennic przywitała uczestników finałowej wycieczki. 2 grudnia do Regionalnego Centrum Kulturalno-Bibliotecznego przybyli zaproszeni goście: burmistrz, przedstawiciele starostwa, dyrekcja i nauczyciele ze szkoły, mieszkańcy miasta i uczniowie. Grała muzyka, uczniowie tańczyli, stoły zastawiono koszernym poczęstunkiem. Uczestnicy wycieczki oglądali kopie archiwalnych wspomnień Żydów z Brzeska, którzy przeżyli Zagładę. „Spotkaliśmy się dzisiaj, aby podążyć śladem brzeskich Żydów. Udamy się w podróż od narodzin do śmierci” – tymi słowami jedna z uczennic zaprosiła wszystkich na spacer.
Pierwszym punktem był dziedziniec dawnej synagogi. Główny przewodnik, Franek, przybliżył początki historii brzeskich Żydów, opowiedział także o historii i znaczeniu synagogi i mykwy, które funkcjonowały tu przed wojną. Wszyscy mogli przenieść się na chwilę w czasie. Ubrana w weselne stroje dwójka uczniów przedstawiła scenkę o zawieraniu małżeństwa. W kolejnym miejscu uczestnicy dowiedzieli się, czym był cheder, i zobaczyli, jak mogła wyglądać szkolna przerwa. W tej scence dziewczynki grały w klasy, rozmawiały o chłopcach, a kilka uciekło na wagary. Następnie wszyscy udali się na rynek, którego historia sięga XIV wieku. Tu mieszkali i pracowali Żydzi, odbywały się jarmarki, toczyło się codzienne życie. Uczennice wcieliły się w role przedwojennych handlarek. Na placu Kazimierza (dawniej Apelplatz) uczniowie odczytali wspomnienia brzeskich Żydów ocalałych z Zagłady, opowiedzieli także o historii miejscowego getta. Ostatnim punktem była wizyta na kirkucie. Przewodnik przybliżył historię tego miejsca, ubrane na czarno dziewczęta czytały wiersze. Uczestnicy obejrzeli macewy i ohel, opuszczając cmentarz symbolicznie obmyli ręce w przygotowanej przez uczniów wodzie.
Goście z entuzjazmem wypowiadali się o wycieczce: „Wasza praca (…) pokazuje, że ta historia Brzeska, która trwała przez ładnych paręset lat, ona nie zniknęła z końcem II wojny światowej (…) ale, że ta pamięć – ona trwa” – powiedziała Anna Brzyska, tłumaczka od kilku lat zajmująca się kontaktami polsko-żydowskimi. „Największe wrażenie zrobiła na mnie gra w klasy (…) Właściwie przeniosłam się w czasie (…) Coś takiego bardzo zwykłego, a jednocześnie niezwykłego, bo już nigdy nie wróci” – dodała Agnieszka Kania, wykładowczyni na Uniwersytecie Jagiellońskim. Taką samą wycieczkę uczniowie przeprowadzili także dla trzydziestki swoich rówieśników.
W ramach sprawozdania licealiści przygotowali film dokumentujący realizację projektu oraz scenariusz wycieczki, który przetłumaczyli na język angielski. Stworzyli również profil na Facebooku i kanał na YouTube.
Jestem przekonana, że to, co stworzyliśmy tu razem, będzie się rozwijać, a grupa ludzi, którą na chwilę obecną tworzymy, powiększy się. Warsztaty nie tylko pomogły mi poszerzyć swoją wiedzę, ale – co ważne – nauczyły mnie otwartości na inną kulturę oraz pracy w gronie nowo poznanych osób.
Uczestniczka warsztatów
Szkoła:
Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych
Wyróżnienie:
Tytuł finalisty na Gali Szkoły Dialogu 2016
Uczniowie:
klasy I-II
Nauczycielki:
Agata Marek, Bernadeta Styczeń
Ekspert:
Jerzy Wyczesany
Trenerki:
Małgorzata Kruszewska, Sonia Ruszkowska
Dziękujemy Conference on Jewish Material Claims Against Germany (Claims Conference) za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu. Poprzez restytucję mienia ofiar Holokaustu, Claims Conference wspiera organizacje na całym świecie w działaniach edukacyjnych na temat Holokaustu oraz na rzecz zachowania pamięci o ofiarach Zagłady.
Dziękujemy Friends of the Forum za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu.