Podsumowanie Szkoły Dialogu 2020
Święto dialogu - online!
Obejrzyj animację podsumowującą Szkołę Dialogu 2020 autorstwa Oli Szmidy (wg scenariusza Grzecha Lufta): w 2020 roku 14 szkół, 22 nauczycielek i nauczycieli, 200 uczennic i uczniów podjęło się bardzo trudnego zadania poznawania przeszłości swojej miejscowości i realizacji projektu upamiętniającego społeczność żydowską w trybie zdalnym, spowodowanym sytuacją pandemiczną. Więcej o przebiegu Szkoły Dialogu w 2020 roku i osiągnięciach uczestników i uczestniczek można przeczytać tutaj. Dodatkowo, 27 szkół kontynuuowało swoje zaangażowanie w działania związane z dziedzictwem żydowskim w swoich miejscowościach – tę drugą, równie ważną część programu Szkoła Dialogu opisujemy szerzej tutaj.
17 lutego 2021 roku miało miejsce spotkanie komisji konkursowej w skład której weszli członkowie Rady Programowej Forum Dialogu: prof. Stanisław Krajewski, prof. Mikołaj Herbst oraz przedstawiciele Zarządu i zespołu Fundacji: Jakub Petelewicz, Monika Halaczek i Agnieszka Mierzwa. Wybrane zostały następujące zwycięskie i wyróżnione projekty uczniowskie:
Chełm – Zespół Szkół Energetycznych i Transportowych w Chełmie
Uczniowie i uczennice wpisali w krajobraz swojego miasta indywidualne losy osób, których historie poznali realizując projekt.
Nawiązali kontakt z pochodzącą z Chełma Shlomit Beck i przeprowadzili z nią wywiad na temat historii jej rodziny, udostępniony następnie po angielsku i polsku na specjalnej stronie internetowej. Wspólnie ze Shlomit przeszli ulicami Chełma śladami wspomnień i zdjęć archiwalnych potomkini chełmskich Żydów obecnie mieszkającej w Izraelu.
Postanowili uczcić pamięć dwóch wydarzeń związanych z Zagładą w Chełmie. Podczas uroczystości upamiętniającej rocznicę Marszu Śmierci chełmskich Żydów, uczennice odczytały świadectwa Ocalałych zawarte w „Księdze pamięci Chełma”. W rocznicę likwidacji getta w Chełmie wspólnie z Muzeum Ziemi Chełmskiej zorganizowali spacer edukacyjny szlakiem chełmskiego getta.
Wszystkie swoje działania uczniowie i uczennice dokumentowali i udostępniali w formie filmów, podkastu i galerii zdjęć, które stanowią uzupełnienie przygotowanej przez nich wirtualnej mapy.
Dynów – Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej
Twórcy projektu Szkoła Dialogu w Dynowie postarali się w jak największym stopniu rozpowszechnić wiedzę o żydowskiej historii miasta wśród swoich koleżanek i kolegów ze szkoły, rodzin i całej społeczności lokalnej.
Korzystali z różnych źródeł, w tym z rozmów ze starszymi członkami rodziny i z anglojęzycznych archiwów, aby na specjalnym blogu opisać dzieje społeczności żydowskiej w Dynowie. Przywołali tam również historie konkretnych rodzin i umieścili pieśń „Miasteczko Bełz” w wykonaniu jednej z uczennic.
Dołożyli wszelkich starań, aby jak najwięcej osób dowiedziało się o przygotowanej przez nich wirtualnej mapie „Śladami żydowskich mieszkańców Dynowa” i blogu. Promowali mapę w Internecie i w lokalnych mediach, rozkładali ulotki z informacjami o projekcie w sklepach i doprowadzili do umieszczenia linku do ich odkryć na oficjalnej stronie Urzędu Miasta.
Przetłumaczyli mapę na język angielski z myślą o potomkach dynowskich Żydów, którzy wirtualnie bądź osobiście będą chcieli odwiedzić miasto.
Sosnowiec – II Liceum Ogólnokształcące im. Emilii Plater
Bogata historia żydowskiego Sosnowca znalazła swój wyraz w różnorodnych działaniach uczennic i uczniów Szkoły Dialogu Online.
Wirtualna mapa po Sosnowcu przygotowana przez uczniów i uczennice została podzielona na kilka tras, aby zachęcić korzystających z niej do poznawania różnych części miasta Na mapie dzięki uczestnikom projektu pojawił się też jeden nowy punkt – tablica upamiętniająca egzekucje na ludności żydowskiej, zawieszona na ogrodzeniu dawnego LO im. Roździeńskiego za zgodą i we współpracy z władzami miasta. Zastąpiła ona umieszczoną w 2016 roku tablicę, która niestety została zniszczona.
Uczniowie i uczennice regularnie udostępniali zdobywane podczas projektu informacje dotyczące społeczności żydowskiej z Sosnowca i biogramy znanych sosnowieckich Żydów, a także samodzielnie nagrane filmy o kuchni żydowskiej i świętach w judaizmie na profilu projektu w mediach społecznościowych. Odwiedzali instytucje zajmujące się dziedzictwem żydowskim w regionie. Spotkali się także online z potomkinią sosnowieckich Żydów. Organizowali dodatkowe wykłady i wydarzenia z ekspertami oraz przygotowali ulotki opisujące historię Żydów w Sosnowcu, które roznieśli po mieście.
Szkoła Podstawowa nr 6 im. Jana Pawła II w Kraśniku
Zespół Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku
Szkoła Podstawowa im. Adama Borysa w Witkowie
Wszystkie szkoły, które wzięły udział w programie Szkoła Dialogu online w 2020 roku otrzymują: zestaw upominków dla każdego ucznia/uczennicy i nauczycielki/nauczyciela, dyplom dla szkoły z tytułem Szkoły Dialogu 2020, dyplomy dla opiekunek i opiekunów projektu, możliwość bezpłatnego zwiedzania Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w 2021 roku oraz pakiet książek o tematyce żydowskiej dla szkolnej biblioteki.
Szkoły wyróżnione oraz zwycięskie otrzymują dodatkowo: list gratulacyjny od Rzecznika Praw Obywatelskich Adama Bodnara, dodatkowe upominki dla młodzieży i grona pedagogicznego, a także odpowiednio dyplom z wyróżnieniem/dyplom zwycięzcy dla szkoły. Zwycięskie szkoły otrzymują ponadto możliwość uczestniczenia w wybranym przez uczniów i uczennice warsztacie eksperckim online.
Szkoły kontynuujące działania w 2020 roku otrzymują: dyplom dla szkoły przyznający tytuł Szkoły Dialogu za działania w roku 2020, dyplomy dla zaangażowanych nauczycieli i nauczycielek, zestaw upominków dla młodzieży i grona pedagogicznego, możliwość bezpłatnego zwiedzenia Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w 2021 roku oraz pakiet książek o tematyce żydowskiej dla szkolnej biblioteki.
Realizacja programu Szkoła Dialogu w 2020 roku oraz uhonorowanie osiągnięć uczniów były możliwe dzięki wsparciu Friends of the Forum, Conference on Jewish Material Claims Against Germany, oraz osób wspierających nasze działania z Polski i zagranicy.