| 2014 |
Bytom
II Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego
| 2014 |
Ulica Smolenia w centrum Bytomia. Na jednej z kamienic – gwiazda Dawida. Od budynku odpada tynk, ale gwiazdę widać wyraźnie, ułożono ją bowiem z cegieł wtopionych w beton. W piwnicy domu pozostałości po mykwie. Odcięto dopływ bieżącej wody, ale zachował się piec. Widać też posadzkę wyłożoną białymi i niebieskimi kafelkami. Mało kto wie w Bytomiu o tych śladach obecności żydowskiej społeczności. Kto by zaglądał do piwnic i na podwórka, wpatrywał się w elewacje?
Dawniej Żydzi stanowili od kilku do kilkunastu procent mieszkańców miasta. Mieszkali tu od XIV w., a w XVIII w. tworzyli samodzielną gminę żydowską. Na początku XIX w. wybudowali synagogę. W mieście działały żydowskie szkoły, biblioteka, żydowskie organizacje dobroczynne.
Na cmentarzu przy ul. Piekarskiej zachowało się wiele nagrobków. Co nietypowe, widać na nich zdjęcia zmarłych oraz inskrypcje w języku niemieckim, można się więc domyślać, że ludność żydowska w Bytomiu była silnie zasymilowana. W 1938 r., kiedy miasto należało jeszcze do Niemiec, podczas nocy kryształowej spłonęła synagoga, zniszczono również około 70 żydowskich sklepów i aresztowano 370 bytomskich Żydów. W 1939 r. w mieście pozostało ich jeszcze 1362. W lutym 1942 r. część z nich znalazła się w pierwszym żydowskim transporcie do Auschwitz, gdzie wszyscy zostali zabici w komorze gazowej. Po wojnie w Bytomiu żyło wielu Żydów – po 1945 r. osiedlili się tu Żydzi z ZSRR. Na jakiś czas falę tę przerwał pogrom kielecki, jednak później, aż do 1968 r., można mówić o silnym ośrodku żydowskiego życia religijnego i kulturalnego na tych terenach.
Warsztaty Szkoły Dialogu były okazją, by wszystkie te kwestie przybliżyć bytomskiej młodzieży. Porozmawiać o żydowskiej kulturze, o wkładzie Żydów w rozwój kraju, o tym, co zostało, i o tym, co pamiętamy. My, jako zbiorowość: Polacy, Ślązacy, bytomianie. W czasie zajęć uczniowie zainteresowani byli przede wszystkim problem tożsamości ich miasta i szerzej – Śląska, a także udziałem Niemców oraz Żydów w formowaniu tej tożsamości. Historia bytomskich Żydów z czasem ich wciągnęła. „Miło było oglądać stare fotografie przedstawiające nie tylko obiekty ważne dla Żydów, ale często ważne także dla historii miasta” – opowiada jedna z uczestniczek warsztatów. Tym, czego się dowiedzieli, postanowili podzielić się z innymi.
Na przygotowaną samodzielnie wycieczkę „Szlakiem bytomskich Żydów” zaprosili swoich rówieśników z liceum, rodziców i nauczycieli.
Pierwszym punktem na trasie był wciąż działający nowy cmentarz przy ul. Piekarskiej wraz z neogotyckim domem przedpogrzebowym oraz pomnikiem Żydów holenderskich przywiezionych na Śląsk do pracy przymusowej. Uczniowie zaprowadzili uczestników wycieczki również na miejsce po starym cmentarzu żydowskim i wskazali tablicę upamiętniającą to miejsce. Na trasie znalazł się także pl. Grunwaldzki, przy którym dawniej stała bytomska synagoga oraz kamienica, w której do niedawna funkcjonowała sala modlitewna wyposażona m.in. w Torę. Uczniowie zaprowadzili uczestników wycieczki także pod wspomniany dawny żydowski dom starców z mykwą przy ul. Smolenia. „Bytom jest pięknym miastem z długą historią i w dużym stopniu zawdzięcza to ludności żydowskiej” – mówiła po warsztatach Natalia, jedna z uczestniczek Szkoły Dialogu.
Szkoła:
II Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego
Uczniowie:
klasa I
Nauczycielki:
Magdalena Paśnik, Beata Ziaja
Trenerki:
Agata Jaworska, Magdalena Ogieniewska
Dziękujemy Conference on Jewish Material Claims Against Germany (Claims Conference) za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu. Poprzez restytucję mienia ofiar Holokaustu, Claims Conference wspiera organizacje na całym świecie w działaniach edukacyjnych na temat Holokaustu oraz na rzecz zachowania pamięci o ofiarach Zagłady.
Projekt zrealizowany dzięki wsparciu The Pratt Foundation.
Dziękujemy Friends of the Forum za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu.