Mińsk Mazowiecki

Gimnazjum Miejskie nr 2 im. Jana Pawła II

„Dziś po Mińsku snują się wspomnienia i gra wiatr w ostatniej żydowskiej modlitewni przy ul. Piłsudskiego 2” – pisze Robert Mielcarek o publikacji dr Alicji Gontarek dotyczącej mińskich Żydów. Uczestnicy Szkoły Dialogu z Mińska Mazowieckiego chcą te wspomnienia obudzić. Dzwonią do p. Gontarek, wypytują nauczycielkę historii dr Lillę Kłos, czytają publikacje Żydowskiego Instytutu Historycznego, spotykają się z p. Mariuszem Dzienio, kolekcjonerem judaików. Chcą wiedzieć jak najwięcej o żydowskiej historii swojego miasta. Zainteresowali się nią podczas warsztatów Szkoły Dialogu.

To właśnie w  czasie zajęć z trenerami Forum Dialogu dowiedzieli się, że przed wojną Żydzi stanowili 37 proc. ogółu mieszkańców miasta, a w XIX w.  byli nawet większością. W Mińsku mieszkali od XVII w. Duża część z nich była zafascynowana chasydyzmem –  znajdował się tu dwór cadyka Jakuba Perłowa, byli też zwolennicy cadyków z Góry Kalwarii, Aleksandrowa, Parysowa, Radzymina, Skierniewic, Piaseczna i Nowomińska.

Żydzi mieli swoje sklepy spożywcze i tabaczne, galanteryjne i żelazne, zakłady szewskie i krawieckie, piekarnie oraz  składy piwa. Wszystko to  skończyło się 22 sierpnia 1942 r., kiedy Niemcy stłoczyli ich na rynku, a następnie na rampie kolejowej i wywieźli do Treblinki. Dziś po żydowskim osadnictwie w Mińsku zachował się jedynie cmentarz i budynek, w którym dawniej mieścił się dom modlitwy.
Do idei upamiętnienia żydowskiej społeczności Mińska gimnazjaliści podchodzą z wielkim entuzjazmem. Postanawiają, że ich projekt będzie wielowymiarowy: film, wycieczka i folder turystyczny. Będzie pantomima, poczęstunek i nauka żydowskiego tańca. Wysprzątają kirkut, zdobędą tablice i je na nim postawią. Wypożyczą judaika na wystawę, wynajmą salę na przedstawienie. „Zanim nastąpił finał projektu, niejednokrotnie wertowaliśmy książki, zasięgaliśmy rad naszych opiekunek p. Lilli Kłos i p. Ewy Borkowskiej, odwiedzaliśmy też mińskie organizacje. Odbyliśmy spotkanie z p. Mariuszem Dzienio, zwiedziliśmy także Muzeum Żydów Polskich POLIN – opowiadają o przygotowaniach uczniowie.

fot. Stanisław Niemojewski, Zofia Waślicka

W sobotnie przedpołudnie 28 listopada realizują wszystkie swoje plany. Tego dnia zaproszeni goście zbierają się na rogu ul. Piłsudskiego (dawniej Karczewskiej) i ul. Traugutta. Martyna i Milena opowiadają: „Na Karczewskiej mieściło się wiele sklepów i zakładów rzemieślniczych: herbaciarnie, kawiarnie, zakłady krawieckie. Jednak nie tylko na ul. Karczewskiej tętniło życie społeczności żydowskiej. Ważnym elementem był rynek, czyli główny plac miasta. W dni targowe rozbrzmiewała tam mowa polska i żydowska, dobijano targów, zawierano znajomości. Na ul. Nadrzecznej miała swoją siedzibę gmina żydowska oraz znajdowała się szkoła. Na ul. Bulwarnej mieściła się mykwa”. Wycieczka idzie dalej, na pl. Kilińskiego. Tutaj uczniowie odważają się poruszyć trudny temat. Gimnazjalistki mówią: „Warto wspomnieć o zajściach antyżydowskich , które miały miejsce w czerwcu 1936 r. Wybuchły one po zabójstwie wachmistrza 7 Pułku Ułanów Lubelskich Jana Bujaka przez Judkę Lejba Chaskielewicza właśnie na pl. Kilińskiego w dniu 1 czerwca.

Wybuchł pożar będący wynikiem podpaleń obiektów należących do mających żydowskie pochodzenie mieszkańców miasta”.
Dalsza część programu odbywa się w Bibliotece Miejskiej. Po występie saksofonistki i pokazie tańców, uczniowie prezentują spektakl oparty na „Opowieściach chasydów”. Spotkanie kończy projekcja filmu, zrealizowanego  we współpracy z biblioteką i poczęstunek żydowskimi potrawami.

Uczniom udało się przekazać nabytą wiedzę wielu osobom,  wydarzenie zebrało bowiem liczną publiczność. Wszyscy  byli pod wrażeniem wiedzy uczniów  i doceniali ich wysiłek. Uczestnicy Szkoły Dialogu też są zadowoleni. Są  przekonani, że „każdy uczestnik warsztatów przyczynił się do zmieniania naszego miasta, w mniejszym lub większym stopniu”, jak mówi Laura, jedna z organizatorek wydarzenia.

Żydzi pracowali tutaj, ale i rozwijali swoją kulturę. Niestety, czas wspólnie spędzony przerwały wydarzenia, które myślę, że śmiało można nazwać dramatycznymi i nieludzkimi. Na szczęście wspomnienia pozostały w pamięci ludzkiej i stamtąd nie da się ich wykreślić.

Milena, uczestniczka warsztatów

Nawet nie zauważyłam, kiedy minął czas zajęć. Jest mi przykro, że już się skończyły. Ale moje plany są takie, że w przyszłości też zostanę trenerem Szkoły Dialogu.

Uczestnik warsztatów

Mińsk Mazowiecki

Szkoła:
Gimnazjum Miejskie nr 2 im. Jana Pawła II
Wyróżnienie:
Tytuł finalisty na Gali Szkoły Dialogu 2015
Uczniowie:
klasa II f i II d
Nauczycielki:
Ewa Borkowska, Lilla Kłos
Ekspert:
Mariusz Dzienio
Trenerzy:
Stanisław Niemojewski, Zofia Waślicka

Więcej informacji o Mińsku Mazowieckim znajdziesz na stronie Wirtualny Sztetl:

Darczyńcy

Dziękujemy Conference on Jewish Material Claims Against Germany (Claims Conference) za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu. Poprzez restytucję mienia ofiar Holokaustu, Claims Conference wspiera organizacje na całym świecie w działaniach edukacyjnych na temat Holokaustu oraz na rzecz zachowania pamięci o ofiarach Zagłady.

logo 2

Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.

Obywatele

Dziękujemy Friends of the Forum za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu.

FOF właściwe