Szamotuły

Gimnazjum nr 4 w Zespole Szkół
nr 2 im. Stanisława Staszica

Według niektórych badaczy pierwsze wzmianki o Żydach w Szamotułach pochodzą już z XII wieku, co sugerowałoby, iż tutejsza społeczność była jedną z pierwszych w Polsce obok Wrocławia, Krakowa, Przemyśla i Kalisza. Rozkwit osadnictwa żydowskiego w miejscowości przypadł jednak dopiero na wiek XIX, pod koniec którego osoby wyznania mojżeszowego stanowiły aż 1/3 wszystkich mieszkańców. W Szamotułach przy dawnej ulicy Szerokiej znajdowała się synagoga. W jej okolicy, w rejonie ulic Piekarskiej, Wodnej i część ulicy Wronieckiej funkcjonowała „dzielnica” żydowska. Jedynym ocalałym do dzisiaj materialnym śladem tej społeczności jest dawny dom przedpogrzebowy. Dzięki zaangażowaniu Muzeum Regionalnego powstało również lapidarium zbudowane z kawałków ocalałych macew. Sam cmentarz żydowski został zniszczony w czasie II wojny światowej, a na jego terenie znajduje się dzisiaj między innymi internat Zespołu Szkół nr 2 im. Stanisława Staszica. Uczniowie tej właśnie szamotulskiej placówki wzięli udział w Szkole Dialogu 2017.

Po owocnych warsztatach z trenerkami Forum Dialogu, uczniowie zabrali się do pracy nad rozbudowanym i zróżnicowanym projektem upamiętniającym szamotulską społeczność żydowską.

We współpracy z lokalnym muzeum historycznym uczniowie opracowali w swojej szkole bardzo rozbudowaną wystawę dotyczącą historii społeczności żydowskiej w Szamotułach, w ramach której zaprezentowali mieszkańcom pierwszy raz judaiki odkryte w czasie pracy nad projektem. Na podstawie pracy nad wycieczką uczniowie stworzyli także ścieżkę edukacyjną, składającą się z  rozbudowanej prezentacji oraz mapy miejsc związanych ze społecznością żydowską w Szamotułach – oprawione w teczki materiały otrzymywały osoby odwiedzające wystawę.  Zorganizowali także konkurs na makietę synagogi, a nawet przygotowali pismo do władz samorządowych z prośbą o umieszczenie tablic informacyjnych w miejscu dawnej synagogi i kirkutu w Szamotułach.

fot. E.Bartosik, M.Ogieniewska

Uczestnicy Szkoły Dialogu zorganizowali także dwie wycieczki „Śladami szamotulskich Żydów”: jedną skierowaną do władz samorządowych, lokalnych władz oświatowych i kulturalnych, oraz drugą – otwartą, dla mieszkańców miejscowości, na którą zostali zaproszeni również rodzice i nauczyciele. Koncepcja wycieczki zakładała zaprezentowanie możliwie wielu ogólnych informacji na temat historii szamotulskich Żydów. Uczniowie odnosili się głównie do obiektów architektonicznych i na ich przykładzie chcieli pokazać cały przekrój żydowskiego życia w Szamotułach: od obyczajów i religijności po życie gospodarcze.

Uczniowie z Szamotuł po raz kolejny wyszli ze swoją pracą z murów swojej szkoły włączając do swoich działań uczniów z innych placówek, prowadząc dla nich specjalne wycieczki śladami szamotulskich Żydów. Uczennice samodzielnie zorganizowały w wybranych klasach czytania żydowskiej literatury, a także projekcję filmu „Cud purymowy” połączoną z dyskusją na temat antysemityzmu.

Swoje rozbudowane materiały zgromadzone w ramach pracy nad projektem upublicznili także w formie ogólnodostępnej strony internetowej, dzięki której każdy zainteresowany może wziąć udział w odkrywaniu lokalnej żydowskiej historii. Co więcej, po zakończeniu warsztatów uczniowie zaprosili do swojej szkoły Naczelnego Rabina Polski Michaela Schudricha, aby podzielić się owocami swojej pracy. Spotkanie, pierwsze tego typu w mieście, okazało się dużym sukcesem i okazją do bezpośrednich rozmów.

Działania uczniów wywarły duże wrażenie na mieszkańcach miasta. Można szacować, że w ich projektach wzięło udział ponad 300 osób! Dzięki petycji do władz miasta o umieszczenie tablic upamiętniających przedwojenną społeczność żydowską, wysiłek uczniów może na trwale wpisać się w lokalny krajobraz.

Po wszystkich czterech spotkaniach mogę stwierdzić, że znam kulturę żydowską i jej miejsce w Szamotułach.

Uczestnik warsztatów

Dopiero po tych warsztatach zrozumiałam jak mało wiem o Żydach i ich codzienności. Uświadomiłam sobie, że żaden nauczyciel, żaden dorosły nie interesuje się kulturą Żydów na tyle, by przekazać mi tę wiedzę.

Uczestniczka warsztatów

Podczas całego projektu bardzo wiele dowiedziałam się na temat kultury żydowskiej. Zwróciłam większą uwagę na to, czym jest tożsamość, czy też kultura i religia.

Uczestniczka warsztatów

Szamotuły

Szkoła:
Gimnazjum nr 4 w Zespole Szkół nr 2 im. Stanisława Staszica
Uczniowie:
grupa chętnych z klas IIa i IIIa
Nauczycielki:
Klaudia Tomaszak-Ślipka, Krystyna Warguła
Trenerki:
Ewelina Bartosik, Magdalena Ogieniewska

Więcej informacji o Szamotułach znajdziesz na stronie Wirtualny Sztetl:

Darczyńcy

Dziękujemy Conference on Jewish Material Claims Against Germany (Claims Conference) za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu. Poprzez restytucję mienia ofiar Holokaustu, Claims Conference wspiera organizacje na całym świecie w działaniach edukacyjnych na temat Holokaustu oraz na rzecz zachowania pamięci o ofiarach Zagłady.

logo 2

Dziękujemy Friends of the Forum za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu.