Złoty Stok / Paczków

Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika Samorządowego Zespołu Szkół w Złotym Stoku / Liceum i Technikum Stowarzyszeniowe w Paczkowie

„Wspaniale by było wrócić tam któregoś dnia i odkryć, że paczkowski kirkut został ogrodzony i posprzątany. Oraz że odkryto i upamiętniono historię domu na rynku Złotego Stoku” – mówiły trenerki Forum po warsztatach Szkoły Dialogu w Paczkowie i Złotym Stoku. W tym samym czasie uczniowie pisali w sprawozdaniu ze swego projektu: „Burmistrz Paczkowa zainteresowany naszym projektem doszedł do wniosku, że w końcu trzeba o dawny kirkut zadbać. Pierwsze, co trzeba zrobić, to ogrodzić ten teren” – oświadczył. – „Będziemy Pana Burmistrza trzymać za słowo.”

Wspomniany kirkut to XIX-wieczny żydowski cmentarz, zdewastowany przez nazistów, rozgrabiony po wojnie. Jest jedynym śladem wielowiekowej obecności Żydów w Paczkowie, urokliwym miasteczku, zwanym polskim Carcassonne ze względu na świetnie zachowane średniowieczne mury obronne oraz centralną zabytkową zabudowę.

Pierwsza gmina żydowska działała w Paczkowie już na przełomie XIII i XIV w. W 1349 r.  doszło tam do pogromu ludności żydowskiej oskarżanej o spowodowanie epidemii „czarnej zarazy” i klęski głodu. Po pogromie pozostało w Paczkowie zaledwie kilka rodzin żydowskich oraz dom modlitwy. Odrodzenie życia żydowskiego nastąpiło w XV w. po nadaniu paczkowskim Żydom praw handlowych. Powstała wówczas w mieście ulica Żydowska. Niestety niedługo później w 1559 r. książę Czech wydał przywilej „De non tolerandis Judaeis”, by ostatecznie pozbyć się Żydów z Paczkowa. Ponownie społeczność żydowska zawiązała się w Paczkowie w czasach panowania Królestwa Pruskiego pod koniec XVIII w. W połowie XIX w. w mieście żyło ponad 300 Żydów, co stanowiło prawie 9  proc. całej społeczności miasta. W czasie II wojny światowej w Paczkowie miały miejsce tzw. marsze śmierci, większość Żydów została wówczas rozstrzelana przez Niemców w okolicznych lasach.

Po raz pierwszy w historii Szkoły Dialogu grupę projektową stworzyli uczniowie z dwóch sąsiadujących ze sobą miejscowości –  Paczkowa oraz Złotego Stoku, górniczo-hutniczego średniowiecznego miasteczka słynącego z kopalni złota i arsenu. Zarówno przed trenerkami Szkoły Dialogu – Dorotą Cieślik i Małgorzatą Nowicką, jak i uczniami, stanęło wiele wyzwań, począwszy od logistycznych – uczniowie  pochodzili z różnych klas i szkół oraz miejscowości  – po trudności z odnalezieniem namacalnych śladów wielokulturowego współistnienia na terenach Paczkowa i Złotego Stoku społeczności polskiej i żydowskiej. Do takiego współistnienia doszło  i przypomnienie o nim, jako główny cel projektu Szkoły Dialogu, obrali sobie za cel gimnazjaliści, licealiści i uczniowie technikum. Mimo odległości dzielącej ich miasta niczym średniowieczni górnicy ze Złotego Stoku starali się dokopać  do zapomnianych informacji o własnych miastach i ich dawnych mieszkańcach.

Zadanie ułatwiła im nabyta i przyswojona podczas warsztatów wiedza na temat życia codziennego, tradycji, zasad i obrzędów religijnych dawnych żydowskich mieszkańców polskich miast. Ciekawą lekcją historii okazało się dla uczniów spotkanie z pracownikiem Izby Pamięci w Ząbkowicach Śląskich, p. Ewą Pazdioarą, która przez barwną prezentację z oryginalnymi rekwizytami przybliżyła uczniom elementy religii i obrzędów żydowskich. Tę wiedzę współcześni odkrywcy wykorzystali, aby stworzyć niezapomnianą wycieczkę – spacer po dawnym Paczkowie z elementami gry miejskiej.
Wycieczka obejmowała ruiny cmentarza żydowskiego, ulice i rynek Starego Miasta, zamieszkiwane niegdyś przez Żydów, drogę podmiejską, którą przechodziły marsze śmierci, oraz plac na ul. Wojska Polskiego, gdzie znajdowała się kiedyś synagoga. Projekt młodzieży został uwieczniony w postaci nagrania wideo oraz relacji fotograficznej.

Nie miałam pojęcia, jak wiele miejsc związanych z Żydami znajduje się w mojej okolicy. Chciałabym w przyszłości spotkać się ze współczesnymi Żydami, którzy jeszcze bardziej mogliby przybliżyć mi swoją kulturę i religię.

Kinga, uczestniczka warsztatów

Dzięki warsztatom uświadomiłem sobie, że wiele stereotypów powtarzanych przez ludzi o Żydach jest nieprawdziwych. Poznałem ich kulturę i przez to łatwiej jest mi ich teraz zrozumieć, a także teraz inaczej o nich myślę.

Uczestnik warsztatów

Program pokazał nam, jak można przy pomocy prostych narzędzi jednoczyć młodzież i uczyć tolerancji oraz wzajemnego poszanowania itd. To świetny pomysł na nawiązywanie dialogu międzypokoleniowego i rozbudzanie inicjatyw poszukiwawczych.

Uczestnik warsztatów

Złoty Stok i Paczków

Szkoły:
Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika Samorządowego Zespołu Szkół w Złotym Stoku
Liceum i Technikum Stowarzyszeniowe w Paczkowie
Uczniowie:
II klasy gimnazjum, I i II klasy liceum i technikum
Nauczyciel:
Waldemar Wieja
Trenerki:
Dorota Cieślik, Małgorzata Nowicka

Darczyńcy

Dziękujemy Conference on Jewish Material Claims Against Germany (Claims Conference) za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu. Poprzez restytucję mienia ofiar Holokaustu, Claims Conference wspiera organizacje na całym świecie w działaniach edukacyjnych na temat Holokaustu oraz na rzecz zachowania pamięci o ofiarach Zagłady.

logo 2

Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.

Obywatele

Dziękujemy Friends of the Forum za wsparcie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu.

FOF właściwe